Svar: Pludselig bange for at sove
22. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at jeres datter har brug for både at vide at I er der og samtidig også gerne vil træne, at kunne sove selv. Og jeg synes faktisk I skal forsøge at bruge det, som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden".
Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Dette fordi hun så ikke behøver stige ud af sin seng, for at sikre at I er der.
I skal naturligvis starte som I gør nu. Putte hende kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter stille jer og lave praktiske ting.
Jeres datter vil kunne kalde "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk.
Det er vigtigt at du laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter. Det at lave noget praktisk signalerer at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt det der foregår. Hun har jo også en alder nu hvor hun godt ved, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger inde i stuen og det vil hun naturligvis gerne være en del af. Derfor er det vigtigt at signalere at I har noget kedeligt arbejde at lave, når hun er lagt i seng.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at du begynder at gå til og fra hendes værelse fordi du igen har et praktisk formål med det. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør du det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør.
Denne metode giver dig altså mulighed for at være der, men være der på afstand, så hun stille og roligt lærer trygt at sove i sin seng og blive i sengen om aftenen :)
Og med hensyn til brandalarmerne i loftet - kan I ikke sætte et par sommerfugle- eller stjerneklistermærker eller lignende på, så de ikke er farlige, men derimod søde, sjove, spændende og okay ... :)
Vær opmærksom på at børn i denne alder ofte også bliver bange for mørke, så en lille natlampe, en lyskæde og en åben dør ind til stuen, så hun kan hører jer og fornemme jer er meget vigtigt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske