Brev:
Pludselig bange for at sove
22. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Pludselig bange for at sove
Kære Helen.
Så er jeg her med et nyt spørgsmål.
Min søde datter på 27 måneder har været super god til at falde i søvn selv.
Sidst i januar fik hun sin storebrors juniorseng og skiftede dermed tremmesengen ud. Det gik fint og vi tænkte, at hun lige så godt kunne prøve at sove på eget værelse.
Det gik også fint i 2 dage, men så stod hun op om natten og kom ind til os og viste tegn på frygt, når hun så skulle sove.
Hun er blevet bange for røgalarmer og dem har vi jo en del af i huset. Hun har kun hørt dem hyle en enkelt gang og det var efter hun havde valgt at være bange for dem.
Så hun er tilbage i vores soveværelse med vil under ingen omstændigheder sove selv.
Hun går efter den der putter og følger vi hende tilbage og blidt siger at hun skal sove, at vi passer på hende og at vi er inde i stuen, ja det hjælper ikke.
Hun ender med at græde og klamrer sig.
Det har vi så valgt ikke at lade os gå på af og tænkt at hun lige nu gennemgår et eller andet og at noget har gjort hende utryg. Så vi (oftes mig), putter, synger og holder i hånd til hun sover. Det tager ca. 20-30 min.
Men det er irriterende at gå et par skridt tilbage.
En anden ting er, at det KUN er mor der dur til at putte OGSÅ til middagsluren.
Hun græder og siger "min mor".
Vi har prøvet at sige at far dur også og at det er ham der putter. Så græder hun meget og han er nødt til at tage hende over i sengen og ligge tæt med hende før hun vil sove..
Det skal siges at min datter har en kæmpe viljestyrke og har hun sat sig noget for, så gennemfører hun.
Det betyder at hun gør sig glat som en ål, bliver ren spaghetti og vrister sig fri. Man kan lige så godt droppe at tale hende fra fornuft. Klappen går ned og hun kæmper til hun får hvad hun vil have.
Skal vi bare give hende den tryghed nu og så prøve igen senere eller hvad foreslår du?
Hun siger faktisk hver aften at jeg skal gå ud og hun sover selv, men der går 2 min så står hun i stuen og siger "mor sove".
Så hun vil gerne selv, men når vi så er gået sker der noget i hende..
Kærlig hilsen
mor