Svar: Får ikke nok mælk
21. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Tak for dit brev :)
Jeg tror ikke din datter er dehydreret. Hun spiser og drikker jo og det hun ikke får dækket om dagen, vil hun naturligt søge om natten, hvilket hun jo også gør. Du ammer ofte 3 gange i løbet af natten :)
Der er altid en risiko for at børn vil foretrække flasken fremfor brystet, når de begynder at få flaske. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end af et bryst. Når jeres datter får flasken, så kommer mælken med det samme, når hun lægges til brystet, så skal hun have tålmodighed. Hun skal die lidt, vente på at nedløbsrefleksen starter, tage imod mælken der kommer, die igen, vente på at mælken atter løber osv. og har hun fået smag for flasken og dermed mælk der løber hurtigt, ja så kan man risikere at hun bliver irriteret ved brystet og tilsidst fravælger brystet.
Derfor skal man altid overveje, når man giver flaske, hvorfor man giver flasken og man skal være klar over at det kan betyde, at barnet måske afviser brystet og går over til at få flaske - et helt okay valg, man skal bare være klar over betydningen af det man gør :)
Du skal også være opmærksom på ikke at presse din datter til brystet og her være opmærksom på ikke at holde hendes hoved i dine hænder, når du lægger hende til. Hvis du har hånden på hendes baghoved, når du vil amme hende, så vil hun føle det som et pres og vil blive flitsbueagtig og græde og skubbe sig væk fra brystet. Derfor kan det nogle gange være en idé at du i stedet lægger dig og ammer hende liggende i din egen seng om dagen, fordi hun når hun ammes liggende, ikke føler et pres mod brystet på samme måde, som hun kan gøre, når hun ligger i din favn.
Det lyder ikke umiddelbart som om at du mangler mælk, snarere som om at lillepigen måske er lidt "magelig" og synes det er dejligt, hvis hun ikke skal arbejde for meget for det .. :) Sikke en filur! :) Du skal derfor overveje om du vil øge hendes indtag af mælk via flaske eller om du fortsat vil forsøge at få hende så meget til brystet som muligt. Det er dejligt at give flaske, fordi du så ved præcist, hvor meget hun tager, men det er også rigtig dejligt at amme, fordi du altid har mælken med dig, tilberedt og i den rette temperatur ...
De fleste børn vil i din datters alder indtage ca. 1000 ml mælk i døgnet, ved siden af skemaden og det vand hun drikker af kop/glas. De vil ofte have brug for 6-8 amninger i døgnet, svarende til at de spiser ca hver 3-4 time. Det svarer til mellem 125-170ml ved hvert måltid. Hendes indtag kan naturligt godt varierer alt efter tidspunkt på døgnet, så hun efter at have spist skemad, måske kun drikker 100 ml og inden hun puttes til natten måske drikker 200 ml.
Netop fordi mælken flyder lettere til barnet af en flaske, så er der altid en risiko for at barnet spiser lidt for meget af flasken, der kan være en tendens til at nogle børn overspiser, fordi de lige får "et skvulp" mere end de ville have fået, hvis de spiste af brystet. Men så længe I ligger i et indtag mellem 100-200ml så burde dette ikke være tilfældet :)
Jeg ved fra dit tidligere brev at jeres datter nogle gange kan spise 260 ml på en gang og det er en ret stor mængde. Derfor tænker jeg at det kan være en god idé at øge hendes indtag lidt mere generelt dagen igennem, så hun ikke behøver indtage helt så meget på en gang.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske