Svar: Min dejlige "tykke" datters kostindtag
21. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Din datter er 7 måneder nu og det vil være rigtig godt at du skruer antallet af amninger ned, netop for at give plads til mere rigtig mad og give større lyst til at spise. Det vil være rigtig fint, hvis hun ammes 4 gange dagligt og de fire amninger anbefaler jeg ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Netop fordi det naturligt levner bedst plads til rigtig mad i maven og samtidig sikres behovet for væske stadig - derudover skal hun drikke vand af kop.
Det vil også være en rigtig god idé at du giver hende mad i hånden, som hun kan gumle på - i stedet for legetøj. Hun skal smage, tygge, finde ud af at mad smager forskelligt, har forskellig konsistens osv. og hun skal styrkes mundmotorisk til stille og roligt at kunne spise mere og mere familiemad, mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Og hun vil gerne selv være med - så legetøj ved bordet bør udskiftes med mad i hånden.
En plan for dagen til et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at gumle på. Skal ikke amme om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, gerne forskellige risretter med sovs. Tilbydes brødskorper, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der mange små måltider og fire amninger i denne plan og masser af mad i hånden. Du skal stadig made din datter, hun kan endnu ikke spise selv, men hun kan sagtens sidde og gumle på mad selv. Hun skal naturligvis være under opsyn, når du giver hende mad.
Brødhapsere og mad i mindre stykker vil hun sandsynligvis kunne begynde at få lidt af i 8-9 måneders alderen. Det er for tidligt endnu. Grød og det at spise med ske vil hun ikke kunne før hun er omkring 16 måneder gammel, hvorimod gaffel vil hun godt kunne lære at spise med, når hun er ca. 9-10 måneder gammel (nogle lidt før, andre lidt senere). Så ro på, det skal nok komme hen af vejen. Lige nu er det vigtigste at du hjælper hende med at spise og at du tilbyder hende så meget forskelligt som muligt - fordi det forebygger kræsenhed senere hen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske