Svar: Ked af at blive puttet i liften og barnevognen
21. februar 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Når din datter ligger i din favn, så mærker hun din varme, dit hjerteslag, din vejrtrækning - alt det hun kender fra tiden i din mave og det gør hende naturligt tryg og rolig, så hos dig eller tæt på dig, sover hun rigtig godt.
Selvom liften og barnevognen omslutter hende, hun ligger under kalechen, godt puttet i sin dyne, så er det stadig meget forskelligt fra at være i din favn. Når du triller hende eller svinger liften, så minder det mere om tiden i livmoderen, hvor hun naturligt også blev bevæget, når du gik rundt og det at blive vugget virker naturligt derfor ekstra beroligende.
Det er rigtig fint at du arbejder på at lære din datter at sove i både lift og barnevogn og du må meget gerne gøre det du også har forsøgt, nemlig at putte hende i voksiposen, amme hende og først derefter lægge hende fra dig. Så hun er fuldstændig rolig og afslappet, godt fyldt op med mælk i maven og derefter flyttes hvor du ønsker hun skal sove. Og du må gerne vippe liften lidt eller trille barnevognen lidt frem og tilbage.
Prøv at gøre det at du triller lidt, holder pause, triller lidt igen. Lyt til hende, hvis hun bare ligger og kikker og ikke siger noget, så hold barnevognen stille, men græder hun lidt, så triller du igen og beroliger hende og når hun så er rolig, så prøver du igen at holde pause med vognen og ser om du stille og roligt kan få hende til at falde i søvn uden at være i bevægelse.
Du kan også overveje om hun vil have glæde af f.eks. en doo-doo bamse eller du kan købe en CD eller downloade en app med hverdagslyde og hjertelyd som måske vil kunne berolige hende, når hun ligger for sig selv.
Din datter drømmer og bearbejder en masse når hun sover. Derfor vil hun godt kunne klynke i søvne, hun vil også kunne smaske, søge med munden og virke sulten uden at være det - hun gør det imens hun sover og på den måde kan hendes søvn nogle gange godt virke meget urolig. Man kan sige at hun skifter mellem at være i en rolig søvn og i en aktiv søvn. Når hun sover meget uroligt så må du gerne prøve at berolige hende med dine hænder, trille vognen lidt osv. for at hjælpe hende videre i søvnen, men du skal ikke tage hende op og ikke aktivere hende, hvis hun ikke er vågen.
Når hun græder lidt inden hun skal overgive sig til søvnen, så kan det godt være et udtryk for at hun har svært ved at give slip på verden og har brug for din hjælp i denne overgang, netop ved at du gør det du gør, ammer, beroliger, luller hende i søvn. Hun græder jo kun ganske kortvarigt og det lyder ikke som om at hun græder ulykkeligt, snarere som en træt gråd. Hvis hun græder ulykkeligt, så skal du naturligvis tage hende op, amme og berolige og så er hun først klar til at blive puttet lidt senere.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske