Svar: Kursus
21. februar 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære du
Børn har normalt to primære omsorgspersoner - mor og far, som tager sig af dem, passer på dem og hjælper dem. Og når den ene ikke er der, så vil den anden naturligt tage over.
Din dreng vil derfor være helt tryg ved at være hjemme hos far. Han vil have næsten samme hverdag som han plejer og vil være tryg ved situationen som den er.
Han vil naturligvis ikke kunne forstå hvor du er henne og vil heller ikke kunne forholde sig til tid. Han vil dog godt kunne spørge efter dig "hvor mor?" og far vil kunne bekræfte at du kommer hjem igen og på den måde betrygge jeres søn i at du ikke er helt forsvundet. Han vil ikke kunne forholde sig til tid og vil derfor ikke kunne forholde sig til, hvad det betyder hvis far siger "mor kommer på fredag", men han vil godt kunne fohrolde sig til så kort en forklaring og måske sige "mor, fredag?" og far kan besvare "Ja, mor kommer igen på fredag" eller lignende.
Du skal være forberedt på at han sandsynligvis ikke flyver dig om halsen, når du kommer hjem. Han kan godt signalere afstand og holde godt fast i far. Det er helt naturligt at han vil afvise dig, det vil være som et signal om at det ikke var helt okay at du pludselig var væk. Men det er et sundhedstegn og du skal her forsøge at være så afslappet som muligt, vise ham at du er præcis som du plejer at være og hele tiden vise ham at du gerne vil ham :)
Så ja, din dreng kan godt klare at være hjemme sammen med far i 5 dage, hvor du er på kursus - det bliver dog sikkert hårdt for dig ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske