Svar: Søvn, amning, rytme, uro
21. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der er sandsynligvis en sammenhæng mellem den måde din datter sover på om dagen og den uro du oplever om natten, samtidig med at dagsrytmen naturligt også påvirker jeres datters evne til at overgive sig til søvnen når hun puttes.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med 2 lidt længere lure og en powernap sidst på dagen, altså tre lure i alt. Sammenlagt vil disse lure ofte f.eks. varer 4 timer og om natten sover barnet ca. 11½ time. Det kan f.eks. være at jeres datter sover 1 ½ time om formiddagen, 2 timer til middag og ½ times powernap sidst på dagen.
Hun må gerne få skemad to gange dagligt nu, det vil også på sigt hjælpe jer til mere rytme og struktur og det vil være fint at give hende grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det er vigtigt at grøden ikke udgør en større mængde end at der stadig er plads til mælk i maven. Mælk er stadig størstedelen af hendes indtag og har betydning for at hun får væske, mineraler, vitaminer osv. nok, men det har også betydning at hun får mælk til at nedbryde den faste føde og dermed give mere ro i maven f.eks. om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 ½ time.
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13, sover her gerne 2 timer
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på ½ time
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning. Mange børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære amning midt nat.
Det vil være rigtig godt at du ammer hende i din seng tidlig morgen, for på den måde at holde hende sovende, så dagen starter så sent som muligt og så I på den måde får flyttet hendes stå op tidspunkt. Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun altid får mælk inden hun skal sove og på den måde hjælpes til ro.
Du skriver at du ikke synes det er så hyggeligt at amme og det kan jeg godt forstå, hvis hun ofte virker irriteret på brystet. Hun kan blive irriteret af flere årsager, at mælken løber for langsomt, at hun forstyrres af forskellige ting, at du måske er ved at få menstruation og mælken derfor smager anderledes, at hun skal arbejde mere ved brystet end ved den flaske hun er vant til at få osv. Amning om natten er dog praktisk og det vil være rigtig godt at holde fast i dette, så længe både du og hun synes det fungerer. Inden middagsluren kan du dog godt forsøge at give en flaske også i håb om at hun sover en længere lur der midt på dagen og på den måde netop får hjælp til at skabe den rytme jeg skitserer for jer. Det at få en flaske giver også mulighed for at hun kan puttes i sin barnevogn og få flasken der og dermed få lov til at falde i søvn uden at skulle flyttes undervejs og det lyder som en løsning der kunne være god for jer.
Flasken om aftenen er helt fin - jeg tænker at hendes evne til at overgive sig til søvnen naturligt bliver bedre, når hun begynder at sove med en anden dagsrytme. Jo mere stabil dagsrytme, jo større sandsynlighed for at hun også puttes på det rette tidspunkt og på det tidspunkt, hvor hun naturligt med kærtegn og mælk vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske