Brev:
Søvn, amning, rytme, uro
21. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Søvn, amning, rytme, uro
Kære Helen
Så skriver jeg endnu engang omkring min datters søvn, som nu er blevet 5 måneder.
Problemet er at hun sover meget uroligt om natten og vågner tidligt, dette er startet i forbindelse med opstart på grød. Hun bliver ammet kl 23-24 og igen ved 03-04
Hun bliver lagt mellem 20 og 21 og sover så til mellem 5 og 6 men er urolig med lukkede øjne fra kl 3-4 stykker. Jeg vil også sige at det er hyppigst at hun vågner kl. 5 hvilket jeg jo synes er meget tidligt. Hun sover igen kl 7 og her sover hun nogle gange 3 timer og kommer så op og får majsgrød eller hirsegrød med pæretopping og vand af snapseglas og ammes inden hun ligges. Hun er ca. oppe 1½ time og kan så sove 2-3 timer igen kommer op og ammes, leger, skiftes prøver at amme igen og 1½ timer efter sover hun igen og her vækker jeg hende efter 1 time. Men jeg synes jo hun sover meget om dagen og det jo klart når hun får en dårlig søvn om natten, men hvordan får jeg vendt det?
Om dagen sover hun alle lure udenfor i barnevogn i voksiposen, nogle gange må jeg vippe den lidt og andre gange falder hun i søvn med det samme. Det samme når hun bliver lagt til natten, hun får nattøj på, på puslepladsen, siger godnat til far eller mig alt efter hvem der putter og så får hun flaske (det den eneste flaske hun får) i mørket i soveværelset, får sutten og bliver nusset lidt i armene til hun bøvser hvilket hun stort set gør med det samme og bliver derefter lagt i tremmeseng og igen nogle gange sover hun bare med det samme og andre gange går der en time med op og ned, det ikke fordi hun græder hun brokker sig bare. Vi har en lang periode vugget hende i søvn i armene fordi hun skreg og dette vil vi gerne stoppe med nu, og som sagt så fungere det 50% af gangene.
En anden ting er, at hun er meget urolig under amning, hun vrider sig, tag fat, slipper, bider med gummerne, armene køre rundt og det gør mig i tvivl om hvor meget mælk jeg enlig har og det gør også at jeg enlig ikke synes det er så hyggeligt at amme mere. Men har du en forklaring på hvorfor hun gør dette?
Ellers er hun en glad og meget snaksalig pige, hun kan næsten komme fra ryg til mave og omvendt og hun er glad for at ligge på maven ca. ½ time af gangen.
Hilsen