Svar: Søvn og putning af pige på 7 mdr.
20. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med at sove to lure dagligt, ofte en kort formiddagslur på måske 45-60 minutter og så en længere middagslur, gerne på et par timer. Sammen med nattesøvnen sover børn i denne alder mellem 14-15 timer i døgnet.
Du fortæller at jeres datter ofte ikke sover så meget om dagen, men at I prøver at få hende til at sove 2 x 2 timer ... Du fortæller også at hun ofte sover ca. kl 21 og vågner 8.30-9 om morgenen - hun vågner flere gange i løbet af natten og kan godt have en længere vågenperiode midt nat, men nattesøvnen lyder umiddelbart til at være ret lang i forhold til hendes sovetid om dagen.
Når jeg ser på planen for dagen, så tænker jeg at ud over at hendes rytme påvirker nattesøvnen - fordi hun generelt også sover meget sent dagen igennem, så bør hun nu også få mere rigtig mad og flere måltider og også mælk i løbet af dagen.
Der er for mig at se helt klart en sammenhæng mellem jeres datters rytme om dagen, tidspunkter hun sover på, aktiviteter, madindtag osv. og de problemer I oplever med nattesøvnen og jeg vil derfor foreslå jer at I nu forsøger at indføre en ny dagsrytme.
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover her 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur 13.30 og sover her et par timer.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Det er rigtig vigtigt at I starter dagen tidligt, så jeres datter kommer ind i en rytme, hvor hun naturligt kommer op når det bliver lyst. Det vil være rigtig godt at hun får morgengrød kl 7.30-8 og også tilbydes mellemmåltid før hun så puttes til formiddagsluren, som er den korteste lur. Det er vigtigt at hun ikke længere sover til 8.30-9, fordi det at I starter dagen så sent, naturligt gør at hun sover meget sent hele dagen igennem og denne rytme påvirker til ekstra vågenhed om natten. Derfor er I nødt til at stå op og starte dagen til samme tid hver dag og altså gerne senest 7.30. Da hun også skal starte dagpleje om godt en måned, er det en rigtig god idé at få kørt en rytme ind som passer med dette og det gør mit forslag til en dagsplan.
Lige nu handler det således om at få skabt en rytme, som naturligt vil passe med tiden fremover, som vil sikre hendes behov for både mælk og mad og som samtidig også vil give mulighed for at I alle sover bedre og mere sammenhængende om natten og måske vil det at hun kan puttes af andre løse sig af sig selv fordi hun har en rytme, som så fungerer ... Det må tiden vise :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske