Svar: Kost igen igen
20. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære überbekymrede mor
Når din dreng bliver 8-9 måneder gammel og skal passes, vil det ofte være passende med 3 amninger dagligt. Hvis han skal passes i dagtimerne, vil de kunne ligge aften, sen aften og tidlig morgen.
Lige nu får din dreng ikke mælk sen aften, men sover igennem uden. Det kan dog godt tænkes at han vil begynde at søge brystet sen aften, når indtaget af mælk sættes ned i dagtimerne og når han begynder at skulle undvære dig om dagen. Og det skal naturligvis være sådan, så hans behov for dig og mælk stadig dækkes, selvom det er rigtig hårdt, når du samtidig også skal arbejde.
Alternativet til den sene aftenamning vil normalt være mælk inden middagsluren og I kan her igen forsøge med flaske eller du kan prøve om han kan lære at drikke modermælkserstatning af en kop, evt. en tudkop, det kan være at det går lidt lettere. Så han på den måde stadig får dækket en del af sit mælkeindtag og dermed også væskeindtag i dagtimerne og kan undvære det om natten.
Det vil ofte være amningen om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder først og om det er bedst at fjerne den ene eller den anden afhænger af hvordan du føler det vil passe bedst hos jer. De kan ofte fjernes med 1-2 ugers mellemrum. Hvis du oplever at formiddagsamningen er kort og let kan erstattes af et mellemmåltid, så fjerner du den først, modsat, hvis det er eftermiddagsamningen der let erstattes. Det kan ikke udelukkes at mælken formiddag og eftermiddag spiller ind på din drengs indtag af skemad og lyst eller manglende lyst til dette og at det også af den grund ville være mere hensigtmæssigt at amningerne lå aften, sen aften og tidlig morgen og ikke så meget om dagen. Men du kan jo prøve at fjerne den ene amning og se om det giver mere appetit til enten frokost eller aftensmad.
Du kan fryse næsten alt slags frugt og bær. Ananas og banan egner sig normalt ikke så godt til frysning, men prøv dig frem. Hvis frugt og bær er kogt sammen til mos, så kan det meste normalt sagtens fryses. ...
...
Væskebehov dækkes via amninger og via den mængde vand du kan få ham til at drikke af en kop. Du må prøve dig frem med forskellige kopper - prøv med et snapseglas, der passer i størrelsen til hans lille mund, prøv med en tudkop af den gammeldagstype, hvor vandet løber når koppen tippes. Prøv evt. også med en kildevandsflaske med eller uden tud.
Du må holde øje med hans bleer. Det er vigtigt at han har tunge tissebleer, som tegn på at han drikker nok. Afføringen skal være blød, fast, men ikke hård og det er også vigtigt at urinen er klar og ikke gul og koncentreret.
Du skal give ham mad de tager udgangspunkt i jeres mad, tænk ikke på specielretter til ham, men giv ham mad, som I andre spiser. Prøv med forskellige risretter, brug sovs i madlavningen, giv ham små stykker af indmaden af en frikadelle osv. Maden må gerne smage af noget.
Start hvert måltid med at give ham mad i hånden som han kan gumle på selv og ja - han skal være under opsyn og han kunne godt lyde som om at han har brug for lidt mere tid. Prøv derfor at holde mad på ske og mad der skal tygges lidt adskilt.
Giv ham gerne grød og mos uden for meget bid. Brug sovs så det glider lettere og lad gerne grøntsagerne være blendet stadig væk, så han ved/lærer at den mad du giver ham med skeen kan han mere eller mindre bare synke. Det glider let ned. Og ved siden af dette skal du så prøve at give ham lidt i hånden at gumle på og på sigt, når han bliver 8-9 måneder, prøve at give ham små hapsere direkte ind i munden, så han ved at det han får med dine fingre eller på en gaffel, skal der arbejdes mere med. Ro på, han er stadig ikke så gammel og skal lige have tid til at lære det hele :)
Du skal ikke give ham noget du føler dig usikker på. Det er helt okay, det er vigtigt at I begge er trygge ved situationen :) Han spejler sig jo også i dig og i din tilgange til alt det med mad. Så ro på - det skal nok komme stille og roligt. Han er stadig ikke så gammel.
Håber du er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske