Svar: Sengetid - 11 mdr.
20. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Det er noget vrøvl at børnene altid vil ligge i sengen, hvis de får lov til det, når de er små. Naturligvis kan børn lære at sove i deres egen seng - de lærer det netop ved at få den tryghed de har brug for, ved at mærke at vi er der, reagerer på dem og giver dem nærhed. Og hun kan sagtens lære at sove i egen seng, selvom hun bliver ældre.
Din datter er kun knap 1 år gammel og hun er tilmed født før tid. Hun har helt naturligt brug for at mærke dig, for at føle at du er der. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til at du er inde på den anden side af væggen. Hun ved ikke at du er i stuen og hun er på værelset. Hun forstår ikke, hvor du går hen, når du går, hun ved ikke om du kommer tilbage o 5 minutter eller om 5 timer og naturligvis skal du være der for hende.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge med voksiposen om aftenen. Du kan også forsøge med en juniordyne nu, når hun bliver et år, den kan svøbe sig lidt bedre omkring hende, men voksiposen er også et forsøg værd, især fordi hun kender den fra om dagen.
Du kan gøre det at du putter hende i posen, før du giver hende mælk, så hun ikke oplever det skift der ofte ligger mellem at få mælk og blive puttet og som ofte opleves som et stort skift for børn. Det vil på samme måde være rigtig godt at give hende mælk der, hvor du ønsker hun skal sove. Det at sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og hvis man giver mælk et sted og putter barnet et andet sted, så kan det at skulle puttes godt forstærke følelsen af at nu stopper det hyggelige og rart og i stedet starter den forfærdelige separation. Prøv derfor at amme hende i soveværelset ved siden af hendes seng.
Du kan forsøge at indføre et godnatbad om aftenen, gerne ca 1 time før hun puttes til natten. Start med aftensmad, derefter bad, så ren ble nattøj osv. så en godnatgrød, puttes i dyne eller voksipose, ammes og derefter over i egen seng. Temperaturen i soverummet skulle gerne være mellem 18-20 grader, så hun ikke får det for varmt.
Vær hos hende, berolige hende med dine hænder, så hun kan mærke at du er der, lul hende til ro og lad hende falde i søvn i egen seng. vågner hun så i løbet af natten og har brug for at mærke dig, så kan du tage hende over til dig. Alternativt kan du fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hendes seng til din. På den måde kan hun blive liggende i sin egen seng og du kan samtidig lægge en beroligende hånd over på hende og lade hende mærke at du er der. Hvis hun kryber ud af sin seng og lægger sig op af dig "limer sig op af dig", så er det sandsynligvis fordi hun har rigtig meget brug for dette og det synes jeg så hun skal have lov til :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske