Svar: Amning, søvn og en meget træt mor
20. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære desperate og trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han fysisk er ved at være så stor, at han har brug for at få sat mælkeproduktionen op. det betyder at han har brug for at die hyppigt, fordi det er hyppigheden af amning der øger din mælkedannelse. Det giver altså mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time, det ikke ikke tilsvarende mere mælk at amme i en time i stedet for i ½ time ...
Det giver også ekstra mælk at amme om natten og det at han melder sig hyppigt og dier om natten kan på samme måde derfor være tegn på at han søger at øge din mælkemængde. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten.
Han har også en alder lige nu, hvor han naturligt lader sig forstyrrer, når han spiser om dagen. Han vil gerne følge med i alt hvad der sker omkring ham og det gør at han nogle gange slipper brystet, kikker på dig, smiler, tager fat igen, slipper igen osv. når han spiser om dagen, ligesom han slipper, drejer hovedet og hellere vil snakke med far, når han kommer ind af døren. Og derfor er der en risiko for at han lige nu slatspiser lidt dagen igennem.
Løsningen på dette er det du allerede gør, at forsøge at amme ham fra begge brystet mellem hver lur, så han både får stimuleret til ekstra mælkedannelse, men også så du får fyldt ham lidt ekstra op. Og det lyder som om at det lykkes nogenlunde - og så alligevel ikke helt ... Og her skal forklaringen måske nok hentes i at du ammer med brik.
Det er helt vildt flot at du har kunne amme så længe med ammebrik og stort skulderklap til dig, for at holde ud. Det er også super godt, at du nogle gange forsøger uden brik og vigtigt og godt at det lykkes. Men, det er dog sådan at din dreng skal arbejde ekstra meget med brystet, når han skal die gennem en brik og det gør det både sværere for ham at få tilstrækkeligt mælk ud, men det gør også at han har svært ved at stimulere brystet helt optimalt - og jeg tænker at det måske er derfor at du lige nu ikke rigtig oplever effekt af at du rent faktisk gør det rigtige ... Øv! Det er rigtig synd, når du nu har kæmpet så meget.
Du skriver at I har forsøgt med både sut og flaske og at han ikke vil det. Jeg tænker dog, at det måske er nu I skal overveje om ikke det skal have en chance og så arbejde rigtig meget på at lære ham at tage imod en flaske.
Du behøver ikke stoppe med at amme, men en flaske i døgnet f.eks. om aftenen inden han skal sove, kunne give dig lidt mere ro. Det kunne mætte jeres dreng og gøre at han måske kunne sove et lidt længere stræk, far ville få mulighed for at tage over, hvilket jeg kan læse mellem linjerne, at du også ville synes var rart.
Har du mulighed for at malke ud? Det kunne måske gøre at din dreng ville acceptere flasken bedre, hvis den indeholdt din mælk og dermed en smag han kender og er tryg ved. Stille og roligt kunne I så gå over til modermælkserstatning.
Du kan også forsøge med almindelig modermælkserstatning - type 1. De er ofte lidt sødere i smagen end erstatninger med hydrolycerede proteiner eller de syrnede erstatninger er. Prøv med mme af brik, så du kan nøjes med at købe1-2 brikker og du derfor ikke skal smide så meget ud. Du kan også prøve at komme lidt sukker i modermælkserstatningen for at den skal smage bedre - max 1 tsk sukker i 100ml erstatning og det skal trappes ud, så han lærer at drikke det uden.
Det kan nogle gange hjælpe at forsøge med en elastisk flaskesut. Det laver blandt andet Pigeon og Tommee Tippee. Nogle børn vil også acceptere en bred flaskesut i naturgummi, den skal være anatomisk formet, flad og med ventil. Der findes flere firmaer som producerer disse og de har dem ofte i supermarkedet.
Det lyder også som om at jeres dreng har brug for meget nærhed og naturligt søger tryghed, når han skal sove. Det må han gerne, det er helt normalt og helt naturligt for hans alder. Det lyder også som om at I har haft en lidt hår start og jeg kan sagtens forstå og er helt enig i at han naturligvis har skulle have al den nærhed og tryghed, som han har vist behov for. Men nu skal han naturligt også stille og roligt lære at sove uden at være i favn og I skal kunne lave noget andet og noget praktisk en gang imellem ...
Det vil være rigtig godt at svøbe ham og du kan gøre det at du ammer ham, skifter ham, svøber ham og derefter ammer igen eller der forsøger med flasken. Det at være svøbt gør han rolig og tryg. Når han flyttes fra favn og ned i seng, vil han føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Du kan overveje om det vil være en god idé med en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. som han kan blive puttet i, når han har fået mælk første gang og som han så kan ligge i og være omsluttet af når du giver mælk anden gang. Det kan hjælpe ham til at falde i søvn hvor han ligger og dermed hjælpe ham til ikke at fornemme det at blive flyttet helt så voldsomt, som han gør lige nu. Han registrerer jo meget tydeligt om du er der eller om du går fra ham, om han ligger det samme sted eller flyttes og det kan ofte hjælpe at svøbe ham for at give denne ro.
Det vil være rigtig godt at du ikke lader ham falde i søvn med brystet i munden. Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så tril ham frem og tilbage. Hvis han ligger i sengen, så lul ham til ro med dine hænder på hans krop.
De fleste børn vil i jeres drengs alder trives med 3 lure dagligt og ofte vil deres sidste lur ligge så sent på dagen, at de går sent i seng. Mange børn sover ikke før kl er 22 om aftenen i denne alder og det er okay. Så måske er et af jeres problemer også at I forventer at han skal kunne sove før han egentlig er parat til det...
Han skal ikke ligge og græde ulykkeligt i sin seng, så skal han op og beroliges hos jer. I skal være sikre på at puttetidspunktet er rigtigt og så skal han naturligvis gøres tryg og han skal ikke puttes vågen, men som sagt lige der, hvor han registrerer at han flyttes fra favn og ned hvor han skal sove.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske