Svar: Opbevaring af grød m.v.
20. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Det er rigtig dejligt at høre at jeres datter er glad for skemad, det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte på :)
Du må gerne variere mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød, så hun nu får lidt forskelligt fra dag til dag eller hver 2-3 dag. Du kan f.eks. give forskelligt mandag og tirsdag, vænne tilbage til risgrøden som hun kender onsdag, og torsdag give det du også gav mandag, så det bliver mere kendt igen. Så hun får lidt forskelligt og også møder det samme flere gange og bliver tryg ved det. Risgrød og majsgrød laves ofte af mel og bliver derfor meget lind i konsistensen, hvor hirse, boghvede og quinoa laves af flager og det giver en mere fnugget konsistens. Frem mod 6 måneders alderen vil det være rigtig fint at prøve med den lidt mere "fnuggede" typer for at vænne hende til lidt mere struktur i munden.
Du må gerne begynde at variere yderligere ved at tilsætte lidt frugtmos som topping. Det giver en ny smag og maden ser også vidt forskellig ud alt efter om der er jordbærmos, abrikosmos eller sveskemos på .... Du behøver ikke komme frugt på hver gang, men gør det en gang imellem, for netop at give variation.
Du må også gerne begynde med grøntsagsmos om aftenen nu :)
Når du opbevarer mad i køleskab, så bør det opbevares i en bøtte eller skål beregnet til opbevaring af mad. Der bør bruges låg eller maden bør tildækkes med film eller folie. De bøtter og skåle du opbevarer mad i skal være rene, det vil sige vasket op i hånden med opvaskemiddel eller vasket op i opvaskemaskine. Hvis du er meget bekymret over sæberester, kan du skolde dem med rent kogende vand efter vask, men det bør normalt ikke være nødvendigt, når der er tale om almindelig service. Der gælder specielle regler for sutter og sutteflasker :)
Også den ske hun spiser med og den skål eller tallerken, som du serverer maden fra, det glas hun drikker vand af osv. kan være som det service I andre normalt bruger.
Fortsat god appetit - og dejligt at høre at du har købt flere af mine bøger : ) Tak for det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske