Svar: Står tidligere og tidligere op
20. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter lige nu går igennem en periode, hvor hun naturligt sover lidt uroligt, drømmer lidt mere og derfor har tendens til at vågne tidligt om morgenen. Det lyder derfor som om at tiden arbejder for jer og at det vil ændre sig igen - sandsynligvis når hun bliver omkring 6 måneder ...
Det lyder meget fint med den rytme du beskriver for dagen. Din datter må gerne sove ca. 5 timer samlet i løbet af dagen 2 timer om formiddagen, 2 timer til middag og 1 time sidst på dagen. Der er ikke umiddelbart grund til at afkorte lurene lige nu, netop fordi det, som du også selv er inde på, naturligt vil gøre at hun så sover tidligere dagen igennem, derfor også går tidligere i seng og igen, vågner tidligere om morgenen ...
Hun er for lille til at du kan ændre særlig meget ved hendes rytme - du kan godt forsøge med at det lykkes med succes er bestemt ikke sikket, når hun ikke er ældre. Hvis man skal flytte på en tidlig søvnfase, så lykkes det bedst hos børn efter 1 års alderen ... :)
At tage hende op efter en kortere formiddagslur, satse på en længere middagslur og en senere 3. lur tror jeg ikke vil ændre så meget hos jer - hun puttes jo først til natten kl 21 og der er ikke grund til at gøre dette tidspunkt senere endnu. Så desværre - det er nok tiden der skal arbejde hos jer ...
Det er dog en rigtig god idé at holde fast i at I ikke står op før kl 7. Du må gerne amme hende kl 5 og du må gerne amme igen kl 7, for at se om du på den måde kan strække hendes stå op tidspunkt lidt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vågner med en lille ekstra amning og putter via den stadig lidt længere i mors seng.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Powernapper 18-19
Ammes løbende i løbet af aftenen, puttes til natten ca kl 21
Først på natten 01: Ammes og sover videre
Din datter vil sansynligvis når hun bliver omkring 6 måneder begynde at kunne springe den 3 lur over og vil derfor ændre søvnrytme både dag og nat. Lige nu lyder det som om at hun stadig har behov for den, men den kan sagtens være årsagen til at hun vågner tidligt om morgenen ... Du kan godt prøve at afkorte hendes 3. lur lidt dag for dag, så hun stille og roligt lærer at undvære den og i stedet måske kan sove en lidt længere middagslur - måske sove 2 ½ time til middag og samlet set således få næsten samme mængde søvn som hun får nu - dog på to lure i stedet for tre. Det kan være et forsøg værd.
Hun vil stadig ofte have brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Mange børn trives i 5 måneders alderen med at sove f.eks. 1 ½ time om formiddagen, 2 ½ time til middag og ½ time sidst på dagen og så sover de 10-11 timer om natten. Altså en lidt kortere dagssøvn end din datter tager og så lidt mere om natten.
Du må godt holde fast i at dagen ikke skal soves væk - jeg ved fra dine tidligere breve at hun har haft tendens til at kunne sove rigtig meget om dagen og det er naturligvis dejligt, men jo ikke, hvis hun så sover mindre og mindre om natten. til en vis grad er du nødt til at hjælpe hende med at finde en rytme, hvor hun er vågen og aktiv om dagen og sover om natten. Men igen - din datter sover jo umiddelbart som hun har behov for og skal derfor have lov til at sove og søvnen vil naturligt ændre sig i takt med at hun bliver ældre, så hos jer skal I måske lige se tiden lidt an endnu .. Hun sover jo godt, når hun sover, hun udvikler sig fint, hun trives og virker til at være inde i en sund og god udvikling - hun vågner bare tidligere end du synes er passende .. :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske