Svar: Får han nok mad?
20. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har en stor og dejlig dreng i god og sund trivsel - og der er bestemt ikke spor i vejen med at veje over 9 kg, når man er 6 måneder gammel. Det er rigtig dejligt! :)
Han vil naturligt ikke blive ved med at øge sin vægt i samme hastighed, han vil bruge sig selv mere og mere motorisk og vil forbrænde og optage maden anerledes nu og det vil sandsynligvis være sådan at han vejer omkring 12 kg. når han bliver 12 måneder gammel og det vil være helt super.
Han har naturligt stadig brug for dit bryst og for en del amninger i løbet af et døgn. De fleste børn vil i denne alder stadig have brug for 6 amninger i døgnet og frem mod 7 måneders alderen nedsættes til 5 og derefter til 4. Stille og roligt får skemaden mere og mere plads og antallet af amninger skrues ned. Men stadig er amningerne vigtige - også for at sikre ham væske nok.
Og ja - der skal mere rigtig mad ind i dagsplanen nu. Det vil være rigtig godt at få ham igang med skemaden som en fast rytme, han skal have mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på, han skal have mad, der stille og roligt tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad - og netop variationen og indtaget af mad, vil naturligt også have en positiv virkning på hans mave og dermed afføringsmønster. Væskebehovet dækkes via bryst og også vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud); frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske eller mme af en kop gives af far og puttes til middagslur ca. kl 13
Eftermiddag 15-16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes stadig eftermiddag og det er dejlig måde at mor og søn mødes på når I har været adskilt.
15.30 - ammer
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet er mad som I andre spiser, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 22.30: Ammes og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Da han ammes allerede 22. 30 er det helt naturligt at han har brug for mælk igen kl 03/04. Hvis han først blev ammet kl 24, ville han måske vente med at søge brystet til kl 05/06, men det kan han naturligt ikke nu og det er et reelt behov. Helt fint, så er der også bedre plads i maven til morgengrøden :)
Så flere måltider og mere rigtig mad, mad i hånden osv. vil være rigtig godt hos jer nu. Læs gerne min nye bog "Helens bog om børn og mad", hvori I finder opskrifter, dagsplaner osv.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske