Brev:
Får han nok mad?
20. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Får han nok mad?
Kære Helen
Jeg er mor til en stor, glad dreng på 6,5 måned (f. 6. august). Han vejede 4400 ved fødslen og tog de første uger 350 g på om ugen. Han er nu ca 75 cm og vejer omkring 9,6kg - en ordentlig krabat, hvis vægt og elastikker tit bliver kommenteret af familie og venner - "sikke en tyk dreng - du har nok fløde i brysterne, haha" og den slags... Lidt irriterende.
Han har gylpet helt utrolig meget siden han var 3 uger gammel og fået medicin (Omeprazol) 1 gang om dagen pga underudviklet spiserør. Det stoppede vi med for 3 uger siden. Som regel gylper han ikke, når jeg kun ammer et bryst, men hvis han får begge, kommer der næsten altid en ordentlig skylle lidt efter.
Jeg har ammet ham 8-6 gang i døgnet frem til han var 5 mdr. Vi introducerede risgrød, da han var 4 mdr. Han er meget interesseret i mad - spiser stort alt hvad vi giver ham. Vi er for 3 uger siden begyndt med en ekstra omgang grød og fjernede samtidig 2-3 amninger efter sundhedsplejerskens anvisninger – hun syntes, jeg ammede for meget og det passede med, at jeg startede på arbejde i januar. Min mand er nu på barsel frem til 1. april, hvorefter jeg igen tager 2 måneders barsel, inden vores dreng skal starte hos dagplejemoder 1. juni. Jeg vil meget gerne amme 1 års tid, hvis muligt, mens helst ikke om natten :-).
Vores dagsplan ser således ud:
3.15/4.00 - ammer
6.30/7.00 - vågner
8.30 - ammer
9.30/10 - lur (40-60 min)
11.30/12 - hirsegrød med frugtmos (og Nan 2) + vand i kop
13.00 - lur i barnevogn (1,5 time)
15.30 - ammer
vand af kop i løbet af dagen
18.00 - speltgrød med grøntsagsmos m lidt kød/fisk (og Nan 2) + vand i kop
19.00 - sover
22.30 - ammer
Jeg ammer stort set altid på begge bryster, medmindre han gylper efter et bryst om eftermiddagen, så stopper jeg efter et.
Han har til tider hård afføring og skal virkelig presse for at få noget ud. Vi har prøvet med lidt olie i maden.
Jeg har læst en masse breve på din blog og er pludselig meget usikker på, om han får nok! Han vågner meget om natten - ca. kl 21 vågner han og græder i 10 minutter, inden hans far får han beroliget og lagt ham til at sove igen - her ville jeg gerne amme - men er alligevel i tvivl om han er sulten, når han nu sagtens kan falde i søvn igen uden amning... herefter vågner han ca. v 22.30 tiden - nogle gange først v 24-tiden, der ammer jeg så. Efterfølgende vågner han næsten hver time og skal have sin sut. Fra kl 02 begynder han at skrige, mens vi prøver at lægge ham og udskyde amningen til kl tidligst 3. Når han vågner kl 7 virker han ikke sulten men vil bare gerne OP! Først v 8-tiden begynder han at klynke og vise tegn på sult.
Fra han var 4 uger til 12 uger sov han fra 20.00 - 04.00 eller 5 uden at vågne...
Får han nok det lille væsen, spørger den trætte mor til det tykke barn :-)
/Cecilie
Bonusinfo. både min mand og jeg var meget store og tykke som babyer, men er normalvægtige/slanke idag.