Svar: Søvn - ud af favn
20. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så sker der ofte en ændring i deres søvn. De er i denne alder mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det er helt naturligt, det hører med til alderen og udviklingen som barnet går igennem, men det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.
Det kan være en god idé at arbejde på en rutine, hvor jeres datter får mælk inden hun skal sove. Præcis som du også gør og nogle gange må du gerne lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. Det vil give hende nærheden, trygheden og følelsen af at være dig nær, samtidig med at hun også lærer at sove uden at du behøver være helt tæt på hende. Du kan trække dig væk fra hende og lade hende sove, hvor hun ligger - dog skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid og at hun i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så hun også er mere parat til at skulle sove, når hun puttes igen. Så du skal nu prøve at se hendes døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor hun så skal sove.
Det er helt normalt at dagens 3 lur ligger så sent, at hun går sent i seng. Det er helt normalt at børn i denne alder først går til ro for natten omkring kl 22 - det er ikke farligt for hende, men hænger naturligt sammen med den dagsrytme hun har og at den 3 lur ofte ligger sidst på dagen / først på aftenen. Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre :)
Du skriver at I lægger hende i liften - hun er nu for stor til sin lift. I stedet kan i overveje om hun ville have glæde af en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmeposen og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange forskellige priser og kvaliteter. Fordelen ved en pose er at den vil hun være svøbt i og hun vil føle sig omsluttet, som når hun ligger i jeres favn, men det vil være af posen og ikke af jeres arme og det vil hjælpe hende til at kunne ligge bedre for sig selv.
Det er også vigtigt at hun bliver puttet inden hun falder helt i søvn. Som det er hos jer, så falder hun i søvn i favnen ofte med mors bryst og derefter flyttes hun hen, hvor I ønsker hun skal sove. Det er helt naturligt at hun viser stort behov for tryghed og nærhed og det er rigtig dejligt at I så længe har prioriteret at sidde med hende og give hende den tætte kontakt, men I har naturligvis også andre og praktiske ting der skal gøres og tiden, hvor hun sover, skal bruges til dette.
Jeg vil anbefale at du starter med at amme hende. Herefter skal hun leges lidt med, skiftes og så skal hun svøbes. Enten af en klæde, af dynen eller puttes i en sovepose og så skal hun ammes igen, gerne fra modsatte bryst. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og det vil gøre det lettere for jer at flytte hende fra jeres favn og ned hvor hun skal sove, at hun netop er svøbt.
Det er en rigtig god idé at putte hende i barnevognen og lade hende stå ud. Hun må gerne sove ude, selvom det er koldt. I øjeblikket er det mellem 2-4 grader og det er super fint!. Hun må faktisk sove uden til minus 10 grader, hvis I er opmærksomme på hende, så selvom det er koldt, er det godt at udnytte at hun faktisk ofte sover godt udenfor :)
Det at sove i barnevognen, ligge under kalechen, beroliger og betrygger. Det skærmer hende og hjælper hende til ro.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er også derfor at hun efter ½ times tid vågner op og registrerer at hun ligger et andet sted, græder og ikke vil sove videre. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du kan evt. give hende en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, så du på den måde luller hende i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove. Og så hun lige registrerer hvor hun ligger og ikke falder i søvn i jeres favn og først derefter flyttes.
Det anbefales at børn lægges til at sove på ryggen af risiko for faren ved vuggedød. Hendes hoved bør dog drejes skiftevis til højre og venstre side, når hun ligger på ryggen, så hun ikke får et fladt baghoved.
En putterutine består af amning, skiftning, svøbning og amning igen og derefter putning lige der, hvor hun er ved at falde i søvn men ikke sover helt. I skal naturligvis ikke tumle rundt og lave en masse larm og aktiviteter inden hun skal sove og det er fint at dæmpe lyset og trække gardinerne for osv. Men I skal ikke liste rundt og fjerne alt lyd omkring hende. Hun har naturligt brug for at høre jer og brug for at høre at verden ikke er slut, fordi hun skal sove. Det gør hende tryg at høre at I er der, så små almindelige hyggelige, huslige lyde er helt okay og skal være der :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske