Brev:
Søvn - ud af favn
20. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Søvn - ud af favn
Hej Helen,
Jeg har flittigt læst dine svar på de forskelige spørgsmål, og ja nu er det min tur til at skrive.
Jeg har en meget dejlig og glad lille pige på 4,5 mdr., som ikke er god til at sove. Vi havde en lidt svær start, da jeg havde problemer med amning (havde mange dybe sår på mine brystvorter), men jeg ville have det til at fungerer og ja efter 5 ugers smerter fungerer amning meget fint. (jeg ammer kun). Alt er super godt, hun er dygtig til at smile, er begyndt at vende sig fra ryg til mave kort tid inden hun blev 3 mdr., hun trives rigtig fint, og nu hvor de er sagt så kommer vores problemer med at få den lille pige til at sove.
Vi kan tit få hende til at falde i søvn på 10 min hvis hun ikke er overtræt, problemet er at få hende lagt fra os, hun vågner ligeså snart vi lægger hende, og hvis jeg får hende til at falde i søvn igen, så går da for det meste to min så er hun vågen og jeg tager hende op. Og hvis det lykkes at hun ikke vågner efter 2-5 min, ja så er hun vågen efter 30 min og jeg kan ikke få hende til at sove videre. Derfor er vi kommet i en meget dårlig vane som ikke holder i længden.
Vores lille pige sover nu mens jeg eller farmand holder hende, hun kan bedst lige at sove på vores lår med en pude under hende (hovedet er ved vores knæ og fødderne på vores bryst) så vi kan vugge hende og hver gang hun er ved at vågne lægger vi vores hænder på hendes arme og vugger hende, på denne måde kan vi får hende til at sove i 2 timer. Hun er god til at sove ude i hendes barnevogn, men lige nu er det for koldt til at sove ude og hun er også lidt forkølet. Når hun sover ude i barnevognen der triller jeg med hende i 5 min så sover hun, og kan vågne nogle gange og der kan jeg nøjes med at give hende sutten igen og køre lidt med barnevognen frem og tilbage.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Vågner kl. 08:30 - 09:00 hvor hun spiser, bliver skiftet og vi leger lidt
Sover igen kl. 10: 30-11:00 og der sover hun en timer hvor vi vugger hende, når hun vågner der spiser hun og bliver skiftet, vi leger med hende.
Sover igen kl. 13:00 – 14: 00 og der sover hun igen mens vi vugger hende på vores knæ og der kan hun sove halvanden til to timer, der er det igen at hun spiser, får ren ble på og vi leger.
Sover igen kl. 17:00 – 19:00 her sover hun 40 min til en time. Og der gentager vi samme procedure. Om aften er hun meget træt men hun sover ikke før kl. 22:00 – 22:30 Der ammer jeg kl. 21:30 og så sover hun hos hendes far på hans lår, hvor hun vågner altid en halv timer efter og skal hjælpes til at sove videre. Jeg går i seng kl 22:00 og han får lov til at passe hende i stuen, og han lægger hende fra sig ca en time efter hun er faldet i søvn og så kommer han med hende i hendes lift når hun skal spise første gang, og det er mellem 00:00 – 02: 00 (før hun blev 3 mdr. sov hun godt om natten og skulle spise første gang kl 03:00 og igen kl: 05: 00 – 05: 30) .
Sidste 2-3 nætter har hun sovet ok og spist først igen kl 06:00 som er super, men hun vender og drejer meget og skal nogle gange have sutten (derfor ligger jeg og er vågen meget af tiden da jeg venter på at hun vil have at jeg tage hende op når hun ligger så urolig).
Alt dette er på hendes gode dage, andre gange tager hun mange små lurer og går i seng først kl 23:00. Min mand går også hjemme med mig og derfor kan det lade sig gøre at køre på denne måde nu, men det er ikke holdbart i længden, derfor har jeg brug for din hjælp.
Mine spørgsmål lyder: hvordan får vi hende til at sove i hendes seng uden at vugge hende, og uden at hun vågner ligeså snart vi lægger hende? Og hvis det lykkes hvordan kan vi få hende til at sove mere end en halv time?
Er en godnat rutine god at indføre og hvordan skal sådan en se ud og hvor lang tid skal den tage og hvor skal den foregå? Hvor lang tid før skal vi dæmpe lyset og skrue ned for fjernsynet?
Må hun sove på siden? Hun har siden hun blev født været tæt i næsen, og ja vi bruger saltvand og vi har hævet hendes madras så hun ligger lidt højere med hovedet. Vi har fået at vide at det går over af sig selv når hun er ca 6 mdr.
Undskyld for det lange brev, men vi har sådan brug for din hjælp, vi har ikke tid til andet end at tage os af den lille pige (som er dejlig), jeg er ved at være rigtig frustreret.
Hjælp.