Svar: Mere søvn om natten efterspørges - døgnrytme ændres?
20. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har en sulten pige og det lyder som om at hun er kommet rigtig godt igang med skemaden og spiser godt. Derudover får hun vand af kop og ammes og får så også en flaske at sove på om aftenen .. umiddelbart rigtig fint, jeg kan dog ikke lade være med at mistænke, om hun mon spiser lidt for store portioner skemad og derfor ikke drikker helt mælk nok hos dig - og nødvendigvis derfor må søge det ekstra af den store flaske og søge det ekstra om natten ...?
Jeg vil foreslå at du bibeholde skemad 3 gange dagligt, men at du ændrer lidt på tidspunkterne, hvor hun får dette og sammen med dette tilbyder vand af kop. Derudover skal hun ammes inden hun puttes om dagen, som du også gør nu. Skemaden får hun, når hun vågner og mælken inden hun puttes, så der er plads i maven til begge dele.
Derudover vil jeg foreslå at du holder mængden af skemad nede på ¾ til max 1 dl. grød er mos af gangen, netop for at sikre at hun indtager mælk nok hele dagen igennem. Når det er sagt, vil jeg dog også lige sige, at det er helt normalt at børn i 5 måneders alderen stadig har brug for mælk om natten, - det er først i 6 måneders alderen at børn ernæringsmæssigt begynder at kunne undvære mælk midt nat.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angive tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos eller grød (anden type end om morgenen), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Midt nat 03: Evt. amning
Som du kan se så er denne plan stort set som jeres nuværende, men dagen starter med grød og aftenmaden gives på det tidspunkt, hvor I andre sandsynligvis selv spiser til aften. Der ammes løbende hele dagen igennem altid før en lur.
Et bad om aftenen kan være en god måde at få ændret putterutinerne lidt og få hende gjort klar til natten. Det kan på en gang hjælpe hende til at være vågen lidt længere inden hun puttes og samtidig også gøre hende mere parat til at sove og slappe af, når hun så bliver puttet. Brystet vil være en god afslutning på det at være blevet badet og gjort klar til natten og flasken kan I så give sen aften i stedet - i håb om at hun så vil kunne sove mere sammenhængende derefter.
Sutten hele natten igennem skal I forsøge at komme væk fra. Det er en god idé at hun ikke får sutten i munden hver gang I hjælper hende videre i søvnen, men at I i stedet kærtegner, beroliger, putter dynen om hende, hjælper hende med at skifte stilling osv. uden at I hver gang giver hende sutten.
Aftensmaden skulle gerne sikre hende den ekstra mæthed, som gør at hun vil falde til ro med brystet og ikke behøver så stor en mængde mælk inden sengetid. I kan naturligvis også stadig give flaske aften og så indføre en ekstra flaske sen aften, men dog i mindre mængder. Og jeg synes ikke I skal give vælling - det er bedre at mætheden skabes hele dagen igennem.
Hun skal have lov til at sove, som hun gør lige nu og det er okay at hun nogle gange sover to længere lure og andre gange måske har brug for 3 kortere lure. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt og det er helt okay, hvis I lige nu mærker hendes søvnrytme ændre sig - måske fordi hun begynder at kunne ændre rytme, netop til to lure i stedet for tre ... :) Hvis hun en dag kun sover 45 minutter i barnevogne om formiddagen, så må I tage hende op, lege med hende, aktivere hende osv. og så vil det være rigtig godt at trille hende en lang tur når hun skal sove til middag, så hun hjælpes til at sove en længere lur midt på dagen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre og giver jer en idé om, hvordan I kan arbejde lidt videre hos jer - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske