Svar: Søvn og mælk ved midnat
20. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Dejligt at høre at det er lykkes for dig at genoptage amning :) Flot klaret!
Det er en rigtig god idé at give din datter mælk omkring midnat, gerne inden du selv går i seng, hvis du kan holde dig vågen til det ... :) Dette fordi netop den sene aftenamning, som man ofte også kalder for "drømmemåltidet", på sigt kan være den der gør at din datter begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Når hun bliver 6 måneder vil hun ernæringsmæssigt ikke længere have behov for mælk midt nat og vil derfor godt kunne sove måske 5-6 timer uden mælk og for de fleste ligger disse timer rigtig godt mellem kl 24-05/06 ... Så ved at arbejde på en rytme, hvor din datter spiser omkring midnat, kan du måske på sigt være heldig at hun begynder at kunne sove igennem om natten ... Nogle børn trives med en rytme, hvor de spiser og puttes omkring kl 20, igen kl 01/02 og derefter sover de så videre til o5/06 og det er også helt okay. Så ligger deres lange søvnstræk på 5/6 timer mellem kl 20 og 01/02.
Det er meget svært at ændre på jeres datters rytme, med den alder hun har og det med at flytte hende med ca. 15 minutter af gangen, er hun for lille til. Hun er lige nu naturligt meget selvstyrende og hendes søvn vil variere meget. Det I derimod kan gøre lige nu er at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Ofte vil den 3. lur godt kunne ligge så sent at hun vil gå sent i seng om aftenen og det kan så betyde at hun måske begynder også at sove lidt længere om morgen og sove lidt senere dagen igennem.
Sammenlagt vil de fleste børn i denne alder sove ca. 15 timer i døgnet. Det kan være fordelt sådan at hun f.eks. sover 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover naturligt lidt mere og andre lidt mindre. Jeres datter lyder til at kunne sove 5½ - 6 timer i løbet af dagen og det er helt fint, det betyder så bare at hendes nattesøvn naturligt så ofte vil blive det kortere, måske vil hun kun sove 9-9 ½ time om natten - f.eks. fra kl 20/21-05/06 ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske