Svar: Sove uden flaske i munden?
20. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige forældre
Tak for jeres brev :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det er meget fint, at I netop forsøger med en rytme, hvor jeres datter får skemad, når hun vågner og får flaske inden hun skal sove igen. Det er på samme måde vigtigt at I holder mængden af skemad nede, så hun netop stadig har plads til mælk i maven, og ikke spiser så store mængder skemad, at lysten til flasken forsvinder. Det er en forudsætning for på sigt at kunne undvære mælk midt nat, at behovet for både skemad og mælk dækkes i dag- og aftentimerne.
Det er også helt okay, at du vækker din datter stille og roligt som du beskriver det i dit brev. Selvom børn som udgangspunkt jo skal have lov at sove, så er det vigtigt at vi som forældre også hjælper dem til en rytme, hvor de er aktive, spiser, drikker mælk osv. i dagtimerne og så vidt muligt sover om natten. Og din datter lyder til at have behov for lidt hjælp til dette og det gør du fint :)
Mælk skal indgå som et fast del af hendes putteritual de næste lange stykke tid. Faktisk vil hun skulle have flaske inden putning om aftenen, også når hun er 1 år, så det er helt naturligt at hun falder til ro på denne måde. De to flasker som ofte forsvinder omkring 1 års alderen vil ofte ligge aften og sen aften, altså ca. kl 20 og 24 eller de kan ligge aften og meget tidlig morgen f.eks. kl 20 og kl 04/05.
Det er således flaskerne om dagen der stille og roligt vil blive trappet ud og i stedet erstattes her med mere og mere rigtig mad, små mellemmåltider osv. Men som sagt, - det tager tid og lige nu skal hun stadig have mælk hver gang hun skal sove.
I 7 måneders alderen vil flasken inden formiddagsluren og flasken om eftermiddagen ofte trappes ud og i stedet erstattes med et mellemmåltid. Hun vil i den alder altså stadig skulle have mælk tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det du kan arbejde på lige nu er at lære din datter ikke at falde i søvn med flasken og det lyder faktisk som om at I er igang med det. Ofte så får hun jo flasken, men puttes først i voksipose osv. derefter og det lyder for mig som om at hun ikke sover helt, men lige registrerer at hun puttes og derefter sover videre - og det er præcist sådan det skal være! :)
Hun skal ikke lægges vågen i seng, men lægges i seng lige der, hvor hun er lige ved at sove. Øjnene kører rundt i hovet, hun har tydeligt svært ved at fokusere, hun er lige ved at falde i søvn, men registrerer lige at hun puttes i seng eller barnevogn eller puttes i sin sovepose. Og så sover hun.
Så mælk er en helt naturlig del af hendes putning og du skal ikke føle at I giver hende dårlige vaner eller lignende. Det er der slet ikke tale om hos jer, som du beskriver det lige nu - så ro på! :) Hun kan ikke lægges vågen i seng og skal ikke lægges vågen i seng! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske