Brev:
Søvn og putning - 7 mdr.
9. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Søvn og putning - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg har en søn på snart 7 mnd. Han blev født ved akut kejsersnit, 4 dage over tid. Der var intet "dramatisk" ved det og han var ikke påvirket under.
Han havde i de første 5 mdr. problemer med maven og sov derfor dårligt.
Da han var ca. 4 1/2 mdr., begyndte vi at introducere ham for rigtig mad og har taget det meget stille og roligt og maven blev bedre, men ikke søvnen. Da vi begyndte med maden, begyndte han at sove to gange om dagen, hvilket jeg syntes var tidligt for hans alder.
Han er en dreng, som er utrolig glad, har et meget højt aktivitetsbehov og er meget afhængig af mig (mor). Han har hele tiden været 2 mdr. længere fremme udviklingsmæssigt og er meget opmærksom og det bliver ofte kommenteret når vi er ude. Til tider har jeg været bekymret for om det gik for stærkt.
Jeg har været meget opmærksom på, om han har været overstimuleret, men han keder sig, hvis ikke der sker noget.
Jeg sover ofte med ham i løbet af dagen, hvor han bliver ammet liggende og falder i søvn ved siden af mig og ellers har han sovet ude i barnevognen. Tit har jeg lagt mig med ham, fordi han i så fald kun sov powernaps.
Han er svær at få til at sove, hvad enten det er om dagen eller til nat. Han skal enten ammes i søvn eller falde i søvn i sin barnevogn.
Vi har prøvet med natrituial, men han bliver ikke rolig og han vil ikke tage imod en nusseklud. Han vil heller ikke tage flaske.
Jeg er MEGET frustreret, træt og modløs efterhånden og ved ikke hvad jeg/vi skal gøre.
Vi har prøvet at amme ham i stuen, for så at putte ham i sin seng, med det betyder 1/2 - 2 timers hysterisk gråd. Han har aldrig kunne blive lagt og så sove. Jeg er nået dertil, hvor min tålmodighed og lunte er blevet kortere.
Jeg kan ikke give dig et billede af hvordan dagen ser ud, for han sover som vinden blæser og jeg må tilrette måltiderne derefter.
Han bliver dog lagt i seng mellem 1930-2030 og vågner ca. kl. 2300 og får mad og sover videre. Derefter vågner han kl. 0300 og et par gange mere inden vi står op kl. 0700-0800.
Hvordan får vi hverdagen til at kører. Rytmen er styret meget efter hvordan han sover. Er han et High Needed barn? Hvordan får vi puttet ham uden den voldsomme gråd om aftenen. Hvordan kan far komme mere ind i billedet i den forbindelse.
Indtil nu har jeg brugt dine bøger om udvikling, søvn og mad, men har brug for et mere personligt råd. Glæder mig til din næste bog.
Venlig hilsen
En meget frustreret mor.