Brev:
Hvordan får vi hende igang med skemaden?
9. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Hvordan får vi hende igang med skemaden?
Hej Helen,
Tak for din gode brevkasse, der er masser af brugbare svar.
Mit spørgsmål går igen på mad. Min datter er nu næste 9 mdr. og trives rigtig fint. Hun har kravlet i et stykke tid og er begyndt at rejse sig ved alt. Er glad og har mod på livet. Mad er hun dog ikke så interesseret i, selv om jeg har prøvet og stadig prøver alt muligt.
Jeg har en fast rytme med hende som du anbefaler i din bog om mad, så hun sover og spiser efter din anbefaling en 8 mdr. pige skal gøre. Vi introducerede mad i 5 mdr. alderen og siden da har hun kun spist lidt til hvert måltid. Lidt er i gennemsnit 5-6 skefulde. Det har stået på lige fra vi startede med at tilbyde hende mad og så til nu. Til gengæld elsker hun sine amninger. Hun vejer 7.8 og er 72 cm lang. Ser rigtig fin ud, selv om hun er slank. Det ligger til familien
Jeg har skruet ned for amningen, men det hjælper ikke på hendes appetit. Hun er begyndt at spise lidt rugbrødshapsere, og jeg tilbyder altid grøntsagsmos eller grød efter. Det måltid hun helst vil have er aftensmad, da hun får det samme som os og hun kan godt lide mad med smag. Spiser både kød, fisk, sovs og kartofler mv. Men altså kun nogle få skefulde. Så vender hun hovedet væk.
Mit helt konkrete spørgsmål går på, hvordan vi skal få hende i gang. Hun er trods alt snart 9 mdr. Jeg har læst et sted, at du skriver, at når de ikke rigtig vil spise i så sen en alder, så bliver de svære at få i gang. Hvad mener du helt konkret med det?
Jeg tænker hun måske vil spise når hun ser de andre i dagplejen spise, men hun skal først starte til august (far starter barsel om 1 uge). Det kan vi jo ikke vente på, jeg vil bare så gerne have hende i gang med at spise!
Med venlig hilsen
Frustreret mor