Svar: Søvn søvn søvn
9. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Kære meget trætte mor
Der er ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind hos jer - naturligvis kan behovet for sut også spille en rolle, men når jeg læser din beskrivelse af jeres datter og hvordan hun vågner, så lyder det mest som tryghed og behov for at mærke dig og være dig nær.
Hu er rigtig godt igang motorisk. Hun rejser sig, er begyndt at gå ved ting og øver sig stille og roligt i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det giver en masse nye oplevelser og en masse stimuli der skal bearbejdes i søvne og det giver også en stor motorisk uro og dermed svært ved at finde fysisk ro i kroppen under søvn.
Hun er igang med at separere sig fra dig og for at kunne gøre dette er hun nødt til at føle sig ekstra tilknyttet. Du skriver at hun, når hun kommer over i din seng tydeligt putter sig ind til dig og falder til ro i det sekund du ligger ved siden af hende. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se sig og hun kan ikke forholde sig til at I er i hvert sit værelse. Når hun ikke kan se dig eller mærke dig, føler hun sig forladt og alene og netop nu, hvor hun naturligt bevæger sig mere og mere ud i verden, så søger hun dig naturligt også ekstra - og du skal naturligvis give hende den nærhed hun behøver.
De fleste børn vil i denne alder have behov for 2 amninger dagligt og jeg synes du skulle overveje at amme hende både inden putning om aftenen og omkring midnat. Ved amningen omkring midnat må du godt forsøge at amme hende fra begge bryster, så du er sikker på at hun er fyldt rigtig godt op til natten.
Det kan godt være en god idé at koble tremmesengen til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen, så hun ikke kan falde ned i mellem dem. Det gør at hun både kan sove i egen seng og forbinde det at sove med at være netop der, men at du samtidig kan blive i din seng og så berolige hende med hænder og hjælpe hende videre i søvnen med det samme, fordi hun kan mærke dig.
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme når hun sover og det er nærliggende at tro, at hun lige nu drømmer om adskillelse og derfor vågner med skrig og først falder til ro, når hun atter mærker at du er der. Det er helt naturligt og hun vokser fra det. Det der er vigtigt er, at du giver den tryghed og nærhed der er nødvendig og naturligt holder fast i de gode rutiner I allerede har skabt, så I ikke får skabt vaner, som på sigt bliver svære at komme væk fra. Det betyder at du f.eks. ikke skal begynde at amme hende hele natten igennem og lade hende selv tage brystet mere eller mindre i søvne - men nærheden kan hun godt have brug for :)
Tilsidst vil jeg lige sige at børn der vågner og skriger flere gange om natten også kan have ondt f.eks. i deres ører og det skal naturligvis tjekkes at det ikke er tilfældet hos jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske