Brev:
Søvn søvn søvn
9. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Søvn søvn søvn
Hej Helen
E. er lige blevet 10 mdr, og nu nærmer det sig tiden hvor jeg skal tilbage på arbejde - og derfor er behovet for en god nattesøvn større og større. Men E. er ligesom ikke med på den plan. Jeg er i tvivl om om hun har en dårlig søvnassociation med sin sut eller om det bare er en fase som skal overståes inden vi kan se frem til rolige nætter.
Vores nætter forløber oftest sådan her:
Puttes ca. kl. 19.30/20.00 efter en omgang godnatgrød og amning. Tager mellem, 15-30 min hvor hun bøvler rundt i senger, rejser sig op, står og "hopper" i sengen. Vi går derind to-tre gange når hun brokker sig og tilsidst kollapser hun hen over dynen og sover. Så det går faktisk helt fint - for kort tid siden måtte vi nemlig stå og fysisk holde hende nede for at hun kunne finde ro. Hun VIL have sin sut i munden og har oftest også en i hånden.
Så langt så godt. Så vågner hun igen ved 23.00 tiden (nogen gange også en gang eller to inden hvor hun skal have sin sut), hvor hun SKRIGER og altid sidder op i sengen og ser helt forvirret ud. Her er hun tit svær at berolige med mindre hun kommer ind og får bryst. Spiser godt og falder så straks i søvn igen - MED sin sut i mund og hånd.
Så går der vel 2-3 timer dvs. omkring kl. 1, så er hun der igen. SKRIGER, sidder forvirret i sengen og kigger. Hjælper hende ned, oftest går det nemt, hvor hun lige får sine sutter i hånden og så sover hun videre. Nogen gange kan hun ikke falde til ro, så skal hun ind til os, hvor hun sover i det sekund jeg ligger ned ved siden af hende.
Og igen 2-3 timer nu omkring kl. 4-5 stykker - SKRIGER, sidder forvirret. Her kan vi ALDRIG få hende beroliget før hun kommer ind til os.
Og sådan kører de nætter så lystigt af sted. Hun virker ikke sulten eller tørstig og søger heller ikke brystet. Enkelte gange har hun sovet 4-5 timer uden at vågne, men det er sjældent. Nogengange kommer vi op og så ligger hun ned med sutten i munden og er ked af det - og så hjælper det jo ligesom ikke at give hende den. Der skal hun op og trøstes.
Når hun sover inde ved os, lægger hun sig lige for tiden KLINET op af mig, faktisk nærmest ind over mig. Far duer ikke, kun mig. Hjælper jo ikke på kvaliteten af min søvn kan man sige. Jeg er så TRÆT og trænger SÅ meget til at sove flere timer uden at blive vækket. Men hvad søren kan vi gøre for at hjælpe hende med det - tænker hun jo også må have det behov.
Om dagen sover hun to lure på ca 1-1,5 time hver i barnevognen. Her bliver hun puttet og så sover hun på 5 min. Her kan hun typisk sove uden at vågne også selvom hun taber sutten. Men nogengange vågner hun med et skrig hvor jeg hurtigt giver hende sutten og så sover hun videre. Også her har hun så faktisk sutten i munden og så skal hun lige aes lidt for at sove videre.
Vi er i tvivl om om hun er for afhængig af sutten for at sove og det er derfor hun vågner hele tiden. Omvendt så HAR hun jo sovet lange stræk, men bare ikke så tit. Hun kan godt selv finde sutten og putte den i munden når hun er vågen. Og vi har også set hende gøre det om natten og der ligger MANGE sutter i sengen. Men der er som om hun ikke sanser at gøre det der om natten hvor hun sidder der helt paf.
Udover det er hun i vældigt humør. Er begyndt at gå med støtte fra os eller med sin gåvogn. Hun kan stå selv 5-6 sekunder inden hun falder, kravler op af trapperne (og alt hvad der kan kravles på) og har rigtigt god fart på når hun kravler. Spiser helt vildt meget synes vi, men tager alligevel kun liiiiige nok på. Men vokser OK i længden. Men er lille som brormand. Så alt andet synes vi faktisk går forrygende.
Hvad er dine tanker - har du nogle ideer til hvordan vi kan komme ind i en god lang nattesøvn. Som sagt kalder arbejdet og jeg kan slet ikke se hvordan jeg skal klare en hel dag uden middagslur :)
Hilsner,
En meget meget træt mor