Svar: Søvn og uro
8. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Med den alder din dreng har, så er det helt naturligt at han sover dårligt og også helt naturligt hvis han nogle gange har svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeres dreng er i separationsfasen, den kan vare flere måneder, men dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres dreng, når I går fra ham. Han græder, også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når han skal puttes, vil han ofte søge ekstra fysisk kontakt, han har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, er større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne undervejs i søvnen - både om dagen og om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv.
Han er altså lige nu i en fase, hvor han skal finde ud af at I forældre er der, selvom han ikke kan se jer. Det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Separationsfasen er en periode, hvor barnet er lidt mere sårbart overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig ... han klynger sig lidt ekstra til jer, for at kunne slippe jer :)
Det kan være en rigtig god idé at I lige nu prøver at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme og ikke kører for mange ture, hvor hans søvn naturligt bliver afbrudt eller bliver forstyrret. Det er en rigtig god idé at arbejde på et fast stå op tidspunkt dagligt og faste tidspunkter for søvn, mad, aktiviteter osv. dagen igennem og også et fast puttetidspunkt aften. Jo mere stabil rytme I kan have lige nu, jo bedre vil jeres dreng sove og jo gladere vil han også være, når han er vågen.
Det kan være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover en lille smule senere dagen igennem end han gør lige nu. Det er meget fint at du ammer ham tidlig morgen og du må her meget gerne tage ham over til dig og amme ham i din seng, for på den måde at få ham til at sove lidt videre, så jeres stå op tidspunkt ikke er for tidligt. Hvis han kan sove lidt længere om morgenen, behøver han ikke blive puttet så tidligt dagen igennem, så vil han godt kunne nøjes med to lure og eftermiddagen naturligt blive lettere at overskue.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Ammes og puttes til middagslurca kl 13-13.30. tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Tilbydes evt. godnatgrød.
Ammes og puttes 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning men må også gerne springe den over.
De fleste børn vil i denne alder sove ca 14 timer i døgnet. Det vil ofte være en nattesøvn på ca 11 timer og samlet ca 3 timer i løbet af dagen. Det vil være passende at han sover f.eks. fra kl 20 til 07 om natten og så sover 1 time om formiddagen og 2 timer over middag, det kan også være han vil sove 2 x 1 ½ time i løbet af dagen, det må han også gerne. Men det er mere for at sige, at når han nogle gange sover mellem 1 ½ - 2 ½ time om formiddagen, så er det helt naturligt at han ikke også kan sove en lang middagslur ...
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske