Svar: Ideer til pålæg på rugbrød
8. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Det er en rigtig god idé at starte med smørbart pålæg på brødet. Og det er vigtigt at variere mellem forskellige fødevarer.
Jeg anbefaler især smørbart fiskepålæg, - fisk er vigtigt. Små børn har brug for fisk, de har brug for at få de essentielle fedtsyrer og netop smørbart fiskepålæg er en rigtig god måde at få fisk i barnet på.
Omega-3 fedtsyrerne er vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, de har betydning for barnets synsudvikling, for de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er sat i forbindelse med forringet finmotorik og en ufuldstændig neurologisk udvikling hos barnet.
Smørbart fiskepålæg kan være sildepostej, makrel, rogn, tun eller lignende. I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du opskrifter på laksemousse og torskerognspostej.
Også smørbart kødpålæg er en mulighed. Det kan være f.eks. leverpostej, som bla. sikrer barnet lidt ekstra jern, men som variation en gang imellem kan du også lave smørbar "kyllingemango" - her er også en opskrift i min bog :)
Smøreost kan være en idé, det kan du også købe eller lave selv (opskrift igen i min bog). Ost er en vigtig kilde til kalk :)
Grøntsagsmos kan også bruges på brødet og det kan være en måde at variere indtaget lidt ekstra - du kan bruge hjemmelavet mos eller du kan bruge grøntsagsmos fra glas. Det er i øvrigt vigtigt at du stadig giver grøntsagsmos som supplement til rugbrødshapserne, så dit barn sikres mæthed nok :)
Rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske