Svar: Søvn, støjfølsomhed og amning ifm. vuggestart
7. februar 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Sarah
De fleste børn vi i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften, eller tidlig morgen, aften og sen aften og således ingen amning om dagen.
Det vil naturligvis være rigtig hårdt for din datter, hvis hun er vant til at få brystet inden hun skal sove om dagen og der så ikke sættes en substitut i stedet. Det kunne være en flaske, men det kunne også med den alder hun har, være lidt lun mælk af en kop og en banan.
For ikke at gøre overgangen alt for hård for hende og for også at gøre det nogenlunde rart for både din datter og pædagogerne i vuggestuen, at putte hende, så kunne det være en god idé at du forsøger at trappe ud af i hvert fald en af amningerne om dagen - start med formiddagsluren. Og der prøver at lære hende at sove uden brystet.
Da I har svært ved at være hjemme på grund af larm og renovering, så kunne du sætte hende i barnevognen og trille hende en tur. Hun kan starte med at sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så kan du lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove. Denne metode vil både vænne hende til at falde i søvn uden brystet i munden og hun vil samtidig blive stimuleret rigtig godt. Hun vil vænne sig til at der er lyd, at der er aktivitet, noget at kikke på før hun falder i søvn - ligesom der naturligt vil være i vuggestuen og i princippet kan pædagogerne der jo også lade hende sidde og kikke i krybben, imens de andre børn puttes og så kan de putte hende, når hun så derefter er parat :)
Prøv at afkorte amningerne om dagen så hun stille og roligt lærer at undvære brystet inden hun skal sove. Lad hende die lidt, finde roen og prøv så at trække brystet til dig og se om ikke hun kan sove uden den afhængighed. Hvis hun vil have brystet, så giver du hende det igen, men prøv at trække brystet til dig igen og igen, så hun til sidst acceptere at det ikke er der.
Vuggestuen kan naturligvis tilbyde hende en flaske inden middagsluren, så hun får mælk som hun plejer inden hun skal sove. Måske vil hun acceptere dette, måske vil hun ikke og man kan også diskuterer behovet. Når hun bliver 10 måneder vil hun fint kunne trives med to amninger i døgnet og du vil således fint kunne amme hende det hun har behov for derhjemme - f.eks. aften og sen aften.
Nogle børn reagerer ekstra følsomt når de begynder i vuggestue. De mange børn, aktiviteter, høje lydniveau osv. kan gøre dem ekstra kede af det, pylrede osv. Men mange børn bliver så trætte af alle de nye stimuli og indtryk så selvom de normalt er meget lydfølsomme og har svært ved at sove når der er uro, så sover de i vuggestuen rigtig godt og længe. Måske fordi de "køres trætte" på en helt anden måde.
Så måske løser problemet sig af sig selv, og din datter viser sig at sove rigtig godt og kunne puttes uden større problemer ... det er set før :)
Prøv ikke at bekymre dig på forhånd, men prøv samtidig også at skabe nogle rutiner som naturligt vil gøre din datter så tryg som muligt når andre skal putte hende :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske