Brev:
Søvn, støjfølsomhed og amning ifm. vuggestart
7. februar 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn, støjfølsomhed og amning ifm. vuggestart
Kære Helen.
Her er jeg igen. Og endnu engang vil jeg takke dig for en fantastisk brevkasse og superbøger. Godnatgrød er et mirakeltip.
Min datter på 9 mdr skal starte i vuggestue om 3 uger og jeg er lidt nervøs for hvordan det med søvnen skal gå.
Hun sover kun maks. 40 minutter i barnevogn, da hun er ret lydfølsom mht. søvn og vågner helt når hun ryger op i det lette søvnlag, hvis der ikke er et konstant lydniveau. Derfor har hun primært sovet herhjemme både dag og nat, idet hun så får i hvertfald en lur på ca. 1 1/2 time.
Desværre er der total renovering af ejendommen igang herhjemme på 4. måned, hvilket har gjort dagssøvnen meget besværlig. Jeg har ellers inden da altid kunnet lægge hende i tremmesengen om dagen, hvorpå hun selv faldt i søvn, men pga. ovenstående omstændigheder har jeg ammet hende i søvn om dagen også.
Det fungerer egentlig fint, også om natten. Når hun puttes til natten får hun bryst inden hun lægges og falder i søvn derved og så igen 3-4 timer efter og sover derefter til næste morgen uden bryst, dog med lidt uro, men hun kommer selv videre i søvnen efter det første stræk og vågner ikke hele tiden og søger brystet.
Om dagen puttes hun til formiddagslur i lånt lejlighed uden larm, med bryst og sover 1 1/2 time. Om eftermiddagen puttes hun i barnevogn uden bryst og falder selv i søvn uden problemer i løbet af ingen tid mens jeg triller og sover 40 minutter, så jeg tænker at det at falde i søvn selv, er en kompetence hun har i visse situationer. Hun sutter på tommelfinger og den bliver brugt når hun selv falder i søvn.
Jeg ammer 4 gange i døgnet ( to om dagen og to om aftenen/natten) og det er for meget ved jeg, men hun spiser fint af rigtig mad og drikker godt med vand, så har ikke ment det var et problem og jeg har ikke meget mælk at give af. Hun dier med synk i maks. 1 minut, derefter sutter hun bare.
Hun trives i øvrigt. Hun får fem måltider om dagen, spiser selvstændigt med fingrene suppleret med skemad og får masser af frugt og grønt og hjemmelavet mad. Efter en lang tid med fremmedangst og lidt mor og farsyghed er hun nu meget glad, omstillingsparat, selskabelig og nysgerrig og vinker og siger haaa (hej) til alle og enhver. Hun vejer 9500 g og er 80 cm lang. Hun er ikke særligt hurtigt motorisk, til gengæld er hun aktiv. Hun er hele tiden i gang på maven. Ligger stort set aldrig stille og kryber og ligger og rokker på alle fire. Hun vil meget gerne alt selv og bliver sur, når hun ikke kan eller må. Det kan måske give dig et bredere indtryk af hende.
Hvad nu når hun skal i vuggestue? Jeg er bange for at hun ikke kan falde i søvn uden mig og hvis det endelig lykkedes hende, hvad så med larmen?
Er det noget babyer kan lære, det med ikke at blive forstyrret af larm når de sover? Har du evt. et par gode råd til hvordan jeg håndterer hendes støjfølsomhed når hun sover? Hun har altid været sart med pludselig støj og søvn, selvom det var mindre udpræget de første tre mdr. Hun sover fint under konstant støj og er ikke bange for høje lyde, i øvrigt.
Bør jeg vænne hende fra brystet om dagen inden hun starter og skære et par amninger fra?
Jeg går lidt og håber på at det ikke er nødvendigt og at det går af sig selv med de manglende amninger i vuggestuen, da det alligevel er en helt ny situation for hende, men svigter jeg hende egentlig ved at sende hende i institution med en brystafhængighed og så en kold tyrker oveni alt det andet nye?
Det skal lige siges at jeg sover enormt dårligt om natten, da vi har en psykisk syg underbo, der skriger og banker på diverse rør natten lang og er derfor meget tyndslidt og har meget lidt overskud og har derfor udskudt brystafvænningen til det sidste.
Heldigvis forstyrrer det sjældent min datter, men jeg vælger mine kampe med omhu og vil derfor meget gerne høre din vurdering om hvad der er bedst/ værst for min datter. En udkørt mor der næsten ikke orker at tage afvænningen i egne hænder, eller en kold tyrker i vuggestuen?
Ja, det blev en lang plamamse. Glæder mig til at høre dine tanker om mine overvejelser.
Med venlig hilsen
Sarah