Svar: Spisning om natten - 4 mdr.
7. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære glade tvillingemor
Da dine drenge får flaske, så ved du præcist, hvor meget de indtager af mælk og jeg synes dette skal være udgangspunktet for, hvorvidt de skal have flasken sen aften eller lige nu have lov til at springe den over.
Du skriver at de spiser rigtig godt hele dagen igennem og det lyder som om at de ofte indtager ca 200 ml af deres flasker af gangen. De fleste børn vil i denne alder drikke ca 1000 ml mme i døgnet - lidt afhængigt af hvor store de er, nogle drikker mere, og hvis dine drenge fuldt kan nå op på deres behov for mælk/væske uden at få en flaske sen aften, så må du gerne lade dem sove. Modsat, hvis de tager sparsomt på, ikke helt indtager væske nok osv. så synes jeg du skal blive ved med at give dem.
Det er tænkeligt at flasken med vælling mætter dem så meget, at det er derfor de ikke kan drikke mælk sen aften. Og det kan naturligvis være rigtig dejligt, men ikke hvis de så ikke indtager mælk nok = væske nok, så er det bedre at give dem almindelig modermælkserstatning og vælge vællingen fra.
Hvis I lige nu skønner at det vil fungerer rigtig fint for alle at lade drengene sove om natten og springe den sene aftenflaske over, så er det fint, så nyd det. Indstil dig dog også på at det sandsynligvis vil ændre sig igen og at det så skal være okay. I takt med at de begynder med skemad og skemaden vil fylde mere og mere af deres indtag, så vil det være helt normalt og også helt relevant at de får flaske sen aften. At de lige nu ikke har behov, behøver således ikke betyde at de ikke får behov igen og du skal derfor nyde det, så længe det varer .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske