Svar: Stadig dårlig nattesøvn
7. februar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng drømmer rigtig meget og at den uro du oplever, hænger meget sammen med dette. Og desværre er det tiden der skal arbejde lidt for jer her ...
Du kan godt prøve at tale lidt med ham om dagen og alle dagens oplevelser, så han får dem bearbejdet og dermed ikke drømmer helt så meget, men når han ikke er ældre end et år, så er det begrænset, hvor meget det vil hjælpe ham. Det kan være en god metode at bruge, når han er 15-18 måneder og ældre ...
Du skal væer opmærksom på ikke konsekvent at give ham sutte om natten. Det er fint at du kommer ekstra sutter i sengen, så han selv kan finde dem og virker han til at have brug for sutten, så prøv at give ham en af sutterne i hånden og lad ham selv komme den i munden - så han selv lærer dette og du ikke behøver yde den service.
Da han motorisk ligger meget uroligt, så kan det også være en god idé at hjælpe ham til fysisk ro. Har han en juniordyne ellers er det tid til det nu, fordi en større dyne kan svøbe sig bedre om ham og give ro. Nogle gange kan det også hjælpe at stoppe dynen lidt ned i siden af sengen, så der er lidt modstand, når han sparker og bevæger sine fødder, men det er vigtigt at dynen ikke ligger så stramt, at han ikke kan sparke den af sig hvis han har brug for det.
For nogle børn giver det tryghed i denne alder at sove med et tæppe. Det kan være et fleecetæppe, som er naturligt blødt. Et tæppe kan han bedre putte sig med end en dyne og det giver nogle gange derfor en anden ro. Han vil godt kunne kryber ud af dyne og lægge sig på den, men tæppet vil han så måske holde fast om og putte sig med i favnen og dermed sove roligt videre ...
Start i dagpleje giver naturligvis ekstra meget drømmeaktivitet og dermed også ekstra meget at bearbejde og det at han om dagen er adskilt fra jer, gør ham naturligt uroligt og gør også at han søger jer ekstra om natten. Han kan godt klynke mere, græde mere i søvne, drømme om at han bliver væk fra jer, at han afleveres og I går osv. Adskillelse er meget svært for ham og lige nu mærker han det naturligt på nært hold, når han er i dagpleje. Han forstår ikke hvor I er og han ved ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer og det drømmer han naturligt om.
Det kan nogle gange hjælpe at lege lidt gemmeleg med ham om dagen, for at give ham lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, men stadig er der. Men lige nu lyder det som om at han vil have ekstra gavn af at I sidder ekstra meget med ham, krammer ham, giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed, fordi han så mærker jer ekstra meget og det kan gøre at drømmene om at I forsvinder, måske bliver mindre ... :)
Tandfrembrud, feber osv. gør naturligvis ikke søvnen og udfordringerne bedre, tværtimod. Det der er vigtigt er dog at I har gode soverutiner at bygge på. han har tidligere sovet rigtig godt og har ikke en erfaring med sig om at det at sove er forbundet med smerte og ubehag. I skal også her, naturligt være opmærksomme på at holde fast i de gode vaner I allerede har bygget op og ikke begynde at skabe vaner, som på sigt bliver uhensigtsmæssige netop i de perioder, hvor han er syg, har ondt osv. Når det er sagt, så skal han naturligvis have den tryghed han viser behov for så det er vigtigt at finde ud af, hvornår har han brug for jer og hvornår skal han igen prøve at komme videre i søvnen selv.
Flasken med vælling bør i løbet af de næste ca. 2 måneder stille og roligt trappes ud. I stedet kan han få en godnatgrød, en kop mælk, få børstet tænder og så blive puttet i seng med godnathistorie, godnatsang eller lignende. Når flasken forsvinder sættes et nyt og ligeså dejligt ritual i stedet :) Det er rigtig fint at I allerede har godnathistorien indført :)
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Lige nu lyder det dog som om at I skal lade jeres dreng sove to lure om dagen. Dette fordi dagssøvnen også er med til at bearbejde dagens oplevelser og dermed kan være med til at minimere hans drømmeaktivitet om natten :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske