Svar: Mine tvillinger er svære at putte til aften
7. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder for mig som om at I hos jer skal til at arbejde på en ny rytme - ikke kun om aftenen, men hele dagen igennem. Rytmen om dagen vil naturligt påvirke deres indre ur og dermed også fornemmelse for træthed og vågenhed.
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg umiddelbart at de med den alder de har, burde kunne være vågne lidt mere mellem deres lure, sove lidt senere dagen igennem, de begynder måske at kunne nøjes med kun to lure dagligt og det vil også være rigtig godt, hvis de nu begyndte at få mere skemad og også mad i hånden.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur de tager. De må her meget gerne sove dagens længste lur, gerne sove et par timer og du må gerne trille dem en lang tur i barnevognen for at holde dem sovende.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og tilbydes også stadig flaske om eftermiddagen
Hvis de har sovet to gode lure i løbet af dagen, så vil de sandsynligvis begynde at kunne springe powernappen over her.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Udgangspunktet bliver stille og roligt grøntsager, kød og fisk som I andre også spiser :)
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor de tilbydes flaske igen.
Som du kan se så vil jeg formode at dine børn naturligt nu vil kunne være vågen i 2½ -3½ timer mellem deres lure - længst tid fra de vågner af deres middagslur og til de kommer i seng om aftenen. I denne periode skal de naturligvis aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt, de skal bruge sig selv - de skal have mere mad, gumle på mad selv osv. Og de skal stadig have mælk før hver lur.
Som planen er hos jer, så er de ofte kun vågne 1-1 ½ time af gangen og sover så igen og min tanke er altså at der skal være større forskel mellem vågentid og sovetid, end der er lige nu og at vågentid skal være meget aktiv tid.
Jeg tænker også at når de ikke kan overgive sig til søvnen om aftenen, så er det vigtigt at I ikke bliver ved med at prøve. I skal ikke kæmpe en time med at få dem til at sove. Hvis de tydeligt ikke er parate, så tage dem med ind i stuen, leg lidt med dem, lad dem bruge sig selv motorisk og mentalt og prøv så igen efter 20 eller 40 minutter, når de igen begynder at vise træthedstegn.
Du kan naturligvis ikke springe fra 1-1 ½ times vågenhed til 3 timers vågenhed, så bliver de overtrætte og svære at få til at sove, men prøv at udvide deres vågne tid med ca 15 minutter af gangen, så de naturligt får ændret lidt på deres rytme og så rytme om dagen også naturligt giver et godt puttetidspunkt og et godt ritual for putning om aftenen .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske