Svar: Vågner hver anden time for at spise
7. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker rigtig meget med din dreng lige nu. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ... præcist som du også selv oplever :)
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Det er som du skriver, at du også forsøger en rigtig god idé at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, leger med ham, skifter ham osv. og så ammer fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Du kan også gøre det, at du lægger en skiftning ind midt i amningen og ammer to gange fra samme bryst. Det vil være en god idé at amme i den traditionelle stilling hvor han ligger i din favn, derefter skifte ham og så lægge ham til samme bryst i tvillingestillingen, fordi han så stimulerer og tømmer brystet på en anden måde og derefter kan han så blive puttet og sove en lidt længere lur.
Hvis du i længere tid har gjort ovenstående og du ikke oplever at hans mættes ekstra, men stadig søger brystet hver anden time natten igennem, så kan det godt være en god idé at tilbyde ham e flaske. Du skriver at din datter fik flaske og at hun sov anderledes og bedre ...
Det er sådan at børn der får flaske naturligt ikke spiser helt så hyppigt som børn der ammes. Det vil ofte være sådan at børn der får modermælkserstatning kan spise med lidt længere mellemrum end børn der ammes. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at hvis man supplerer sin amning med modermælkserstatning eller hvis man giver modermælkserstatning om aftenen, så vil man godt kunne opleve at barnet sover et lidt længere stræk om natten end hvis barnet udelukkende ammes.
Derudover har flaske jo den fordel at den kan gives af far, så du får mulighed for at gå tidligere i seng og få et par sammenhængende nattetimer, før jeres dreng melder sig igen.
Alternativet er naturligvis at du holder ud og ammer så meget du kan om dagen, for at fylde din dreng godt op hele dagen igennem og så prøve at hjælpe ham videre i søvne om natten uden konsekvent at tilbyde brystet. Så han også lærer at komme videre i søvnen med stillingskift, beroligende ord osv. Nogle gange kan det være en god idé at han sover i en seng ved siden af dig, så han ikke dufter og fornemmer brystet og mælken, som han naturligt gør, hvis I sover sammen ... Og så kan det være at han vil være parat til skemad, når han bliver 4 måneder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske