Brev:
Vågner hver anden time for at spise
7. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Vågner hver anden time for at spise
Hej Helen.
Min søn er 13 uger og vågner stadig (efter min mening) meget ofte om natten for at spise. Oftest efter 2 timer og nogle gange endnu oftere hele natten igennem. Nogle gange virker han rigtig sulten og spiser meget, andre gange er det vist mere hygge og tryghed.
Det er forskelligt, hvor lang tid, det tager at putte ham igen. Nogle gange sover han med det samme og andre gange er han vågen i op til en time. Jeg synes, det er mange gange at være vågen i løbet af natten, men det er måske normalt?
Jeg har en datter i forvejen, som var meget bedre til at sove om natten, da hun var i hans alder, men hun fik også delvist flaske, hvilket min søn ikke gør, idet jeg ammer ham fuldt ud. Jeg ved ikke, om det kan være årsagen?
Jeg har forsøgt at intensivere amningen i løbet af dagen, hvor vi har en vis rutine. Han vågner ved 7-tiden og bliver ammet. herefter sover han en kort lur på måske en halv time. Så er han vågen i ca. 1 1/2 time og bliver ammet, både når han vågner og når han skal sove igen. Her sover han dagens længste lur på ca. 2 timer. Når han vågner bliver han ammet igen og er vågner et par timer inden han sover en kort lur igen efter at være blevet ammet igen. Herefter starter vores urolige tid, hvor han ikke vil sove og ikke rigtig vil spise. Måske "klatsover" han 15 minutter igen inden han bliver "puttet til nat ved 19-20 tiden".
Den første lur her er omkring 3 timer og det er jo dejligt, men måtte for min skyld gerne ligge lidt senere på natten. Han er dog meget træt på dette tidspunkt, da den sene eftermiddag og tidlige aften har været urolig og uden meget søvn. Pga. uroen er det meget forskelligt hvor meget han får at spise inden han bliver puttet til natten, men jeg synes faktisk ikke jeg kan mærke forskel på hvor meget han vågner om natten og hvor meget han spiser sidst på dagen.
Kan jeg gøre noget for at få mere ro om natten og/eller bedre eftermiddage/tidlige aftener eller kommer det mon af sig selv med tiden?
Han er meget nem og glad om dagen, det er først sidst på eftermiddagen, han bliver ked af det og urolig. Jeg overvejer, om han måske skal til at have modermælkserstatning (måske inden natten), men han tager fint på i vægt og ligger helt i toppen på vækstkurven.
Hilsen Mette