Svar: Vil ikke sove uden mor - 8 mdr.
7. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt at din datter, med den alder hun har, søger dig og søger dine hænder. Hun er igang med separationsfasen, øver sig i at adskille sig mere og mere fra dig. Hun er måske begyndt at kravle og sidder ikke længere helt så meget på skødet som tidligere - men behovet for at mærke dig, mærke din nærhed, mærke at du ikke er forsvundet er der stadig, faktisk har hun ekstra meget behov for at mærke dig, fordi hun netop øver sig i at "slippe dig".
Det er derfor helt naturligt at hun også har brug for dine hænder, brug for at holde dig i hånden, det giver hende tryghed, hun mærker at du er der og tanker på den måde op, netop for at kunne slippe dig om dagen ...
Men naturligvis er det hårdt hvis du skal holde i hånd hele natten og det vil være rigtig godt, hvis du kunne finde en substitut for dine hænder. Det er jo et helt reelt behov for din datter, at føles sig tryg, men det vil være godt med noget andet at holde i.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en putteklud, bamse eller lignende til sig og der er således en del måneder til at din datter nok er helt parat, men du kan godt forsøge med den alder hun har.
Prøv f.eks med en klud der dufter af dig. Brug den, når du giver hende mælk, brug den mellem jer, når du holder hende, kærtegner hende, trøster hende osv. Og prøv så om natten, at erstatte din hånd med den. Altså stille og roligt lirke din hånd ud af hendes og lirke kluden ind i stedet så hun på den måde stille og roligt vænnes til at holde i noget andet end mors hånd.
Håber det vil lykkes for jer, rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske