Svar: Søvn og vågner af drøm
7. februar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun begynder at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet fra hende, selvom hun ikke kan se jer og det gør naturligt at hun får lettere ved at overgive sig til søvnen om aftenen. Men stadig kan hun godt om natten, have brug for at mærke jer, for at vide, at I er der.
Hun drømmer, som I også selv skriver og hun drømmer sandsynligvis om adskillelse eller om ting, situationer fra vuggestuen, som har været svære for hende og hvor hun naturligt har haft brug for sin mor eller far. Og når hun så vågner, så giver det hende ro og hjælper hende videre i søvnen, at komme ind til jer, mærke jer rent fysisk og på den måde være sikker på at I stadig er der.
Det er fint at I forsøger at få hende videre i søvnen i egen seng, men hvis hun ikke kan falde til ro der og tydeligt viser behov for at komme ind til jer, så synes jeg I skal give hende lov til det. I kan så gøre det, at I når hun atter sover godt og pladsen i sengen er for trang, - flytter hende tilbage til egen seng igen. Det at hun oplever at falde i søvn i sin egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen kan gøre at hun på sigt igen bliver lettere at få til at komme videre i egen seng om natten når hun vågner :)
Dagssøvnen kan naturligvis godt have betydning for hvor meget hun sover nattesøvn og også påvirke til vågenhed om natten. Men det lyder dog som om at hun lige nu skal have lov til at sove det hun gør om dagen. Det er også vigtigt at hun netop får sovet om dagen, fordi dagssøvnen også hjælper hende til at bearbejde noget af at det hun oplever i vuggestuen, hvorfor hun naturligt så også vil sove mere roligt om natten. Så dagssøvn er stadig vigtigt for også at give bedre nætter ...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske