Svar: Motorisk uro inden søvn
7. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev - velkommen tilbage og tillykke med at I har fået en lille Benjamin :) Det lyder som om at I alle har det godt og trives med at være en lille familie på fire og det er rigtig dejligt! :)
En kugledyne er en rigtig god idé til nogle børn, men bestemt ikke til alle børn. Den kan nogle gange anbefales til børn med sanseintegrationsproblemer og børn med f.eks. ADHD eller diagnoser inden for autismeområdet. Det er som udgangspunkt et hjælpemiddel og der er bestemt belæg for at bruge den, men som sagt ikke til alle.
Kugledynen stimulerer sanserne og giver barnet en øget kropsbevidsthed. Den er fyldt med plastikkugler, som kan være i forskellige størrelser og når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og dermed trykke et nyt sted på barnets krop og det giver barnet en ro at mærke dette. Det at kunne mærke kroppens grænser, hjælper barnet med at sove bedre ...
Din dreng er stadig så lille og jeg synes ikke umiddelbart ud fra det du fortæller, at kugledyne er det første du skal gribe til. Det er som du skriver meget dyrt. Man kan dog leje en kugledyne i en periode og prøve af om den virker, inden man investerer. Du skal også være opmærksom på at nogle sundhedsplejersker og/eller fysioterapeuter i kommunen nogle gange har kugle dyner som de udlåner til familier, som kan have behov. Netop for at man kan prøve om det fungerer, før man køber. Du kan derfor prøve at kontakte sundhedsplejen eller fysioterapeuten i kommunen hvor I bor og høre om det er noget de har.
Men som sagt, kan du gøre andre ting og en god mulighed for jer kunne f.eks. være en voksipose eller lignende sovepose. De hedder også Duni-duo, Slee-bee, Drømmeposen osv. og fås i mange forskellige kvaliteter og priser. Det kan faktisk hjælpe ham at blive puttet i en sovepose, fordi den også giver fysisk ro og hjælper ham med at koble fra både fysisk og mentalt.
En sovepose har også den fordel at du vil kunne putte ham i den overalt. Han kan bruge den i barnevognen, bruge den indendøre og hvis I er på besøg hos nogen kan han have sin pose med og dermed føle sig tryg og det vil være genkendeligt, når han skal sove.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske