Svar: Skal jeg vække min søn om natten for at give flaske
6. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire flasker i døgnet og disse vil ofte ligge bedst tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Altså ca kl 05/06, kl 13, kl 19.30/20 og kl 23/24.
Flasken sen aften kan gives, når din dreng vågner og giver lyd fra sig. Den kan dog også gives mere eller mindre i søvne. Du må f.eks. gerne give ham en flaske inden du selv går i seng, som han kan spise imens han næsten sover og derefter sover han videre. Det kan være dejligt for jer begge og det kan sikre dig nogle sammenhængende nattetimer, før han melder sig igen. Hvis du ikke giver ham flaske sen aften, så vil han sandsynligvis vågne af sig selv og have behov for flasken f.eks. kl 01 og det vil naturligt vække dig og forstyrrer din søvn.
Hvis han ikke vågner om morgenen tidligt, men bare sover godt, så må du godt lade ham sove og starte dagen med morgengrød. Så kan han få en lille flaske inden sin formiddagslur, så han stadig får sikret sit behov for væske/mælk der. Hvis han ikke har fået noget siden midnat, er det vigtigt at han stadig får flaske morgen eller formiddag :)
Det er meget vigtigt at du ikke giver din dreng sut hver anden time natten igennem, da det kan skabe en rigtig dårlig vane for jer begge på sigt. Det er vigtigt at du om natten nogle gange lader ham rumstere lidt rundt og selv finde videre i søvnen, - sandsynligvis det der sker, når du nogle gange står op for at lave flaske og han så sover, når du kommer tilbage. Og andre gange skal du hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, blive flyttet lidt på osv. og hjælpe ham videre søvnen med dine hænder, beroligende ord osv. Men uden at putte sutten i munden på ham hver gang :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske