Svar: Sover kun lur 2 gange om dagen
6. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
De fleste børn vil naturligt i 7 måneders alderen kun sove to lure dagligt, ofte vil det dog være sådan at formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren den længste, således at din dreng sover f.eks. 1 time om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen. Denne rytme gør netop at han bedre kan holde sig aktiv og igang til han skal i seng om aftenen.
Der sker dog ikke noget ved at han sover mere om formiddagen, måske kan du så prøve at putte ham lidt senere til middagslur, hvorved han så også vil vågne lidt senere og eftermiddagen dermed ikke blive så lang.
Det kan også nogle gange hjælpe at tilbyde ekstra mad dagen igennem og stadig sørge for at han også får flaske. Især flasken inden middagsluren vil ofte have god effekt og gøre at han så sover en længere lur midt på dagen og denne flaske bibeholdes ofte i lang tid.
Jeg har netop i et andet brev sendt dig en dagsplan, som giver lidt idé om hvordan en dag kan skrues sammen :) Dagens rytme, kosten og indtaget af mad har også betydning for hvordan hans humør er sidst på dagen - det hele hænger sammen.
Din dreng må godt være vågen i 3½ - 4 timer om eftermiddagen, sådan at han står op kl 16 fra sin middagslur og puttes til natten 19.30-20. Det vil normalt være meget fint i forhold til den alder han har :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske