Svar: Vågner tit om natten - 7 mdr.
6. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og velkommen til :)
Deet er rigtig godt at du har sendt mig jeres dagsplan, for det viser mig, at jeres dreng skal have øget sit indtag af både mælk og mad hele dagen igennem. Får han det, så vil han sandsynligvis begynde at sove bedre om natten :)
Det vil være en rigtig god idé at han får 4 flasker i døgnet og han må meget gerne nå op på mellem 600-750ml mme på et døgn og derudover også mælk via maden - det handler ikke kun om at give ham mælk nok, men også om at sikre ham væske nok.
Mit forslag til en dagsplan, som passer til et barn på 7 måneder, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 9.30 uden flaske - med mindre han sover hele natten igennem og ikke får flaske tidlig morgen, så må du gerne bibeholde flaske her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30. Det er vigtigt at der er plads til maven til en større flaske og det er derfor bedre at du kun giver ham 1 dl. grøntsagsmos og han så drikker 150ml af flasken, end at han spiser 2 dl. grøntsagsmos og kun drikker 60ml af sin flaske ...
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad og det vil her være rigtig godt med f.eks. risretter med sovs - det kunne være boller i karry, rødspætte med ris eller lignende. Suppleres med brødskorper, en kartoffelbåd i hånden, kogt blomkål, broccoli eller lignende at sidde og gumle på selv, vand af kop
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes 19.30-20
Sen aften 23: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er rigtig vigtigt at din dreng nu kommer igang med grovere grødtyper som havregrød, flerkornsgrød og lignende. Det er vigtigt at han ikke længere kun får kartoffelmos, men får varierede grøntsager og at han får kød og fisk og mad der naturligt tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Kosten og sammensætningen af maden har stor betydning for både hans aktivitetsniveau, udvikling og også søvn :)
Det er vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så han drikker mælk nok og vand nok dagen igennem. De 400ml er kun for at sikre at jernbehovet er dækket, han har brug for mere end det dobbelte for at være sikret væske nok .. :)
Jeg håber at planen for dagen giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske