Svar: Vil/kan ikke tage sutteflaske
6. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Med den alder jeres dreng har, er det ikke sikkert at I får ham til at acceptere flasken. Han er vant til at blive ammet og foretrækker naturligt brystet. Det er en helt anden teknik at sutte på en flaske og der er meget stor forskel på både smagen og også det at sutte på brystet og på en sut af gummi eller silikone...
Ud over det I allerede har forsøgt med udmalket mælk, far giver, mor går væk osv. så vil nogle have glæde af at forsøge med en flaskesut der er elastisk. Det laver blandt andet Pigeon og Tommy Tippee. Andre har lettere ved en MAM flaskesut, den brede anatomiske med ventil og i naturgummi.
Det kan nogle gange være en idé at give flasken imens han næsten sover. F.eks. sen aften inden I selv går i seng, fordi han der måske vil acceptere den, netop fordi han ikke er helt vågen og registrerer, hvad det er.
Det kan også nogle gange være en idé at du tager ham i armene, ammer ham og så når han er igang med at spise hos dig, tager ham fra og giver flasken i stedet, så han hjælpes til at finde ud af at det er spisetid nu.
Det er en god idé at give ham flaske dagligt, hvis han skal lære det, så det bliver gjort som en fast rutine og dermed også bliver noget genkendeligt og dermed trygt for ham :)
Vand i flasken kan nogle gange være godt i stedet for mælk - i hver fald giver det indtryk af om det er smagen eller teknikken der er svær. Movicol kan også gives opblandet i vand :) og forøvrigt kan Movicol normalt også gives på lidt frugtmos, hvis det viser sig lettere at få ham til at indtage det sådan ...
Hvis det ikke lykkes, så må det jo være sådan og så må man, som du skriver "leve med det" :) Nogle gange lykkes det dog lige pludselig, så måske vil han godt acceptere flasken, når han er 8 eller 9 måneder gammel, selvom han ikke har ville det før - det ses .. :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske