Svar: Søvn - 6 mdr.
6. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Johanne
Sygdom er hverken I eller jeg herre over, og når børn bliver syge, ja så ødelægges ellers så gode vaner stort set altid ... :)
Jeres datter lyder stadig ikke til at være helt frisk og det vil naturligt derfor være svært at ændre så meget på søvn og vaner lige nu. Hun lyder til at have brug for at sove lidt ekstra og også brug for bare at "hænge" lidt på jer, nusse, mærke jer og føle sig tryg.
Det er rigtig dejligt at du er begyndt at tumle ekstra med hende og det lyder som om at det er noget I begge nyder. Husk at det at ligge på maven også er at ligge på maven hen over dine ben og også at du bærer hende i dine arme, liggende på maven en gang imellem. Med maven mod din underarm.
Prøv at lægge hende på maven foran et spejl, så hun kan se sig selv og måske også få øje på dig gennem spejlet. Det kan også gøre det sjovere at være der :)
Du kan også overveje om hun vil have glæde af et "Spin and explore-tæppe" fra Lamaze. Andre laver måske noget lignende. Det kan bruges fra 3 måneder, så måske får I ikke så meget glæde af det, hvis I køber det nu, men det kan overvejes. Måske kan I finde det brugt, så det er billigere .... :) Det lyder dog som om at hun er rigtig godt igang med at dreje om sin egen akse, og bevæger sig efter sit legetøj, så det skal nok komme stille og roligt :)
Med hensyn til dagsrytme, så synes jeg som udgangspunkt at Isla skal have lov til at sove, når hun sover. Men det er dog også sådan at den rytme hun har om dagen naturligt påvirker hendes rytme om natten og lige nu sover hun fra 8-11 om formiddagen og fra 13.30/14 til 16 om eftermiddagen - altså ialt 5-5½ time i løbet af dagen. Hun er tydeligt træt om aftenen, men I prøver at strække vågenperioden lidt og putter hende omkring kl 19.30, hvorefter hun så sover til 6.15 - altså i alt ca. 10 ½-11 timer om natten. Hun vågner dog ofte op om natten og kan være vågen i 1-2 timer, græder er urolig osv. ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn i denne alder trives med to lure dagligt - og her en kort formiddagslur og en længere middagslur og jeg vil faktisk foreslå jer at I afkorter hendes formiddagslur, så hun der ikke sover mere end 1 ½ time og så lader hende sove 2-2 ½ time til middag. Det vil derudover være rigtig godt at I stadig aktiverer hende i dagtimerne, så hun bruger sig selv motorisk og mentalt og så skal hendes indtag af skemad også øges.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og forsøge at få hende til at sove lidt videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes en lille smule havregrød, bare et par skefuld til ½ dl. Vand af kop.
Tilbydes en lille flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9 og sover her ca 1 ½ time til 10.30
Formiddag 10.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte og gumle på selv, vand af kop.
Frokost 12: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30, må her gerne sove 2-2 ½ time.
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og tilbydes også ofte stadig flaske her
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødbjælker eller andre brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske, som kan gives mere eller mindre i søvne, hvorefter hun så sover til kl ca 5 hvor I giver flaske igen og atter prøver at få hende til at sove lidt videre.
At sove igennem i denne alder er at sove fra 23/24-05/06 og det er helt naturligt at du skal give din datter mælk når hun vågner på disse tidspunkter. Du må gerne prøve at være lidt på forkant, så du er klart med flasken inden hun vågner for meget op og inden hun bliver for ked af det. Hvis du bruger erstatning på brik, så er mme steril. Du kan lægge den under hendes dyne, så den er kropsvarm og lige til at hælde på flasken og give med det samme. Du kan også gøre mme klar i køleskabet, så den er klar til hurtigt at varme netop om natten.
Det er en god idé at du som udgangspunkt prøver at skabe en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og får mælk inden hun skal sove igen. På den måde skabes bedst plads til både mælk og skemad i maven og hendes behov sikres godt.
Du må gerne give hende flasken i sengen. Da hun ikke bryder sig om at være i favn, når hun spiser, så er det en fin løsning. På den måde kan hun også bare falde i søvn og skal ikke flyttes undervejs i putningen og det er helt okay. Du kan elevere hendes hovedgærde lidt - læg en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ikke ligger helt fladt, men bliver løftet lidt. Det er vigtigt, når hun får flaske, at hun ikke ligge helt fladt.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé til hvordan I kan komme videre og at I her er hjulpet lidt på vej igen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske