Svar: Kunsten at falde i søvn - 2 år, 3 mdr.
5. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Jesper og Rikke
Jeres datter har nået en alder nu, hvor der udviklingsmæssigt sker nogle nye ting, som naturligt giver lidt udfordringer omkring nattesøvnen :)
Det første er en spirende angst for mørke og for små dyr. Hun vil naturligt nu begynde at vise behov for at have en lille natlampe tændt, eller behov for at døren til værelset står åben og at der er lys i gangen. Det er på samme måde vigtigt at hun kan hører jer, når hun skal sove. Verden må ikke gå i stå og slukke, fordi hun kommer i seng, det er vigtigt at hun kan hører at I taler sammen, høre fjernsynet, høre at I skramler med kopper, tallerkener osv. Det gør hende tryg.
Og samtidig med dette, så vil hun jo også være en del af det hun så hører. Hun er så bevidst nu at hun udmærket er klar over at når hun er lagt i seng, så sidder I i stuen og hygger. Måske står der en slikskål på bordet .. I hvert fald har hun sandsynligvis fornemmelsen af at det er ret dejligt og ret hyggeligt, det der foregår, når hun er lagt i seng og det vil hun naturligt være en del af. Derfor protesterer hun mod at skulle sove.
Hun vil naturligt også prøve grænser, hun vil prøve at gøre det modsatte af hvad I vil have, fordi hun er rigtig godt igang med at finde sig selv og finde ud af hvordan hun kan påvirke sin omverden og hvordan omverdenen reagerer på og påvirker hende. Og en del af dette er også at sige nej til at sove.
Så sker der også ofte tit det, at når putteritualet efter mange aftener trækker ud og varer en time, så bliver det ofte til den nye vane, til det nye ritual. Hun begynder at forvente at det at blive puttet er noget der skal vare en time og at putningen handler om at I går frem og tilbage, hun smider sutter og bamser ud af sengen, I kommer ind og samler dem op, putter hende og går igen. Hun begynder at have en forventning om at det er sådan det foregår - og det er en leg for hende. I princippet er det helt rigtigt det I gør, lader hende smide sutterne ud af sengen og lader dem ligge indtil I så senere kommer ind og giver dem igen. De skal ikke gives, hvis hun med det samme smider dem, når I er der.
Men I er nødt til at få brudt den vane, hvor det at blive puttet pluselig varer en time og måden at gøre det på er faktisk det I allerede gjorde i juleferien - at putte hende så sent, at I erfaringsmæssigt ved at hun vil falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Og det betyder at hun måske nok først skal puttes kl 21 i en periode, fordi hun på den måde får et naturligt ritual med sig om hvordan putning foregår og at det er uden leg og underholdning :)
Og når man gør dette, så flytter man så tiden frem, så hun puttes 15 minutter tidligere aften efter aften. Altså i stedet for at blive puttet kl 21, så puttes hun 20.45, så 20.30, så 20.15 osv. indtil puttetidspunktet passer hende godt. Og ja - det betyder ofte også at man i nogle dage kan være nødt til at vække hende fra middagsluren, så hun ikke indhenter den søvn hun mangler om dagen, men i stedet begynder at lægge den til nattesøvnen ved at blive puttet tidligere og tidligere.
Nogle børn vil naturligt i takt med at de puttes tidligere og tidligere om aftenen, selv begynde at afkorte deres middagslur, men de første par dage, hvor man forsøger at ændre rytme, vil det ofte være nødvendigt at vække barnet. Det betyder naturligt at hun i et par dage kan være i søvnunderskud, men det er netop det, som skal gøre at hun selv begynder at komme med sin putteklud og bamse under armen om aftenen og sige "mig træt, jeg vil sove" .. :)
Det er også vigtigt at I søger for at holde en fast rytme uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Selvom det er hårdt, så er det vigtigt at hun kommer op til samme tid om morgenen også selvom det er lørdag og søndag og det kunne være dejligt at sove bare 1/2 time længere. Et fast stå op tidspunkt og en fast rytme dagen igennem er vigtig for at det kan lykkes at putte hende om aftenen :) Så hold fast i det, det er det rigtige I gør .. og så må I skiftes til at stå op med hende, så I også får mulighed for på skift at sove lidt længe :)
Det tager tid at ændre en rytme og det tager tid inden den nye rytme har lagret sig i kroppen. Ofte mellem 3-5 uger .. Og nogle gange vil I godt kunne flytte puttetidspunktet frem dag for dag, andre gange vil I være nødt til at bibeholde det fast puttetidspunkt i flere dage, før I flytter det 15 minutter frem igen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske