Brev:
Kunsten at falde i søvn - 2 år, 3 mdr.
5. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kunsten at falde i søvn - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen
Søvn har tidligere været et issue. Men vi har tidligere fulgt dine råd, og det har fungeret fint, og hun er hurtigt faldet i søvn. Men det sidste halve år har den været helt gal. Putningen har holdt sit faste ritual:
1. spisning mellem 18-18:30
2. Puslebordet med natble og nattøj og tandbørstning.19:00
3. Godnat til begge forældre efterfulgt af, at den anden går på Sofies værelse og læser to små bøger, slukker lyset og taler om dagen ved lysskæret fra gangen, putter og krammer godnat, efterfulgt af en og altid den samme godnatsang. nogle gange sidder vi der et par minutter stille og lister derefter ud. ellers går vi, når sangen slutter. (Det tager vel 15-20 min)
4. Ofte ligger hun stille lidt, jeg tænker, at hun faktisk forsøger at sove, men så lige når roen er ved at falde over hende, så sparker hun lidt med benene eller vifter med sin hånd. Vi tror det er for at holde sig vågen, og derefter fortsætter det bare.
For det meste ligger hun og synger højere og højere, taler med sit sovedyr. Nogle gange begynder hun at sige græde lyde, men hun græder ikke rigtigt, det virker mere som et signal om, at vi skal komme og ofte så er både sutter, nunni og dyne smidt ud af sengen og sove står og siger "Hov mor og græder ikke mere".
Vi lægger det hele tilbage og starter ikke en lang snak, men putter hende og går ud igen. Jeg plejer at sige: kan du sove godt, mor kommer og kigger til dig om lidt igen.
Inden for de sidste par uger, er hun også begyndt at være lidt bange for dyr, som vi f.eks. har læst om i en historie så hun ikke kan sove, eller bange for at vandet stiger, som i Noahs ark. Ofte ting som er knyttet til bøger eller legetøj, læst og fortalt helt uden uhygge. Hun taler stort set flydende og forstår rigtig meget og har gjort det længe.
Det er lidt opslidende og har inden for det sidste halve år taget til 21:30 selv om hun blev puttet mellem 19-19:30. Det er også alt for lange tid for hende at ligge uden at falde i søvn. Det blev bedre, da vi efter julen. prøvede at vende hendes rytme, så hun først kom i seng, da hun var virkelig virkelig træt, og dagen efter kom op til vanlig tid. Dette fulgte vi op med at mindske frokostluren, som ellers bare blev længere og længere, mens hun jo faldt senere og senere i søvn om aftenen. Så nu bliver hun vækket i vuggestuen efter 1:30 time. Dvs. nu kan vi lægge hende 19:30 og hvis vi er meget heldige, sover hun 20:30, men det er langt fra 50% af gangene. Men jeg synes, at en time er for meget at være om at falde i søvn, og jeg synes faktisk også, det er for sent at komme i seng, når man er 2,3 år og måneder.
Sofie står op kl. 06:30 i hverdagene og 06:45 i weekenderne, hvor vi troeligt skiftes til at stå tidligt op med hende for at holde rytmen.
Hva søren gør vi forkert? Og hvorfor kan hun ikke falde i søvn på kortere tid. Hun må da være træt efter en lang dag og kun 1;30 times søvn i vuggestuen? Og til middagsluren i weekenden bliver hun lagt i barnevognen og falder næsten altid i søvn i løbet af meget kort tid. Maks 5 min.
Jeg håber sådan, du kan hjælpe os, til noget der virker godt for både Sofie og os. Kan du komme med et forslag, som kan hjælpe os til at putte på det rigtige tidspunkt, så vi får et kort og hyggeligt putteritual, som munder ud i, at Sofie sover efter et kvarterstid?
Venlig hilsen
Jesper og Rikke