Svar: Søvn igen
5. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :) Der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Det lyder som om at der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og det er rigtig godt. Han er godt igang både motorisk og mentalt og det påvirke naturligvis hans søvn. Han har naturligt både svært ved at overgive sig til søvnen, det er svært at give slip på alle oplevelser og lukke fra, og han har naturligt også en motorisk uro, som forstyrrer ham, når han sover.
Jeres rytme om dagen har betydning for natten og med den alder jeres dreng har nu, vil det være rigtig godt, hvis han kunne sove to lure dagligt. En kort formiddagslur og en længere middagslur. Som det er hos jer, så sover han umiddelbart tidligt dagen igennem og det gør eftermiddagen svær for ham at holde ud. Han powernapper og bliver naturligt let overtræt sidst på dagen og det er ikke befordrende for hans og jeres nattesøvn.
Jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover videre i forbindelse med amningen.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10 uden at blive ammet først. Sover her ca. 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 og må her gerne sove 2 timer, hvis han kan. Du kan evt. trille ham i barnevognen eller lægge dig med ham, for på den måde at holde ham sovende og lære ham at sove et længere søvnstræk her.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, ene kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli. Mere og mere familiemad, f.eks. risretter med sovs, kød og fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så foreslår jeg at du ammer sen aften og igen tidlig morgen. Sen aften for at fylde ham ekstra op til natten og sikre at han ikke vågner fordi han er råsulten om morgenen og også amning tidlig morgen, for der at holde ham sovende, så han kan starte dagen lidt senere. Det er uhensigtmæssigt at stå op og give ham grød kl 6 og så putte ham igen kl 7. Det giver en dårlig rytme for resten af dagen. Det er bedre at du ammer ham og holder ham sovende på den måde og så ikke starter dagen før kl er ca 7 ...
Som du også kan se af planen så puttes han nu uden amning til formiddagslur og det er vigtigt at han nu stille og roligt lærer at sove uden at have brystet i munden. Men det betyder ikke at han skal lægges fuldstændig vågen i seng og at I skal bruge "se-til-metoden" - hvilket heller ikke dur om aftenen. Det er han alt for lille til!
Om formiddagen kan du evt. putte ham i barnevognen og trille ham en tur eller vugge ham lidt frem og tilbage i vognen. Du kan også forsøge at putte ham i seng med en putteklud der dufter lidt af dig og se om han ikke godt fyldt op af et mellemmåltid i maven og hvis tidspunktet er rigtigt, kan overgive sig til søvnen ved at du står der, holder hænderne på ham, luller ham i søvn.
Inden middagsluren og om aftenen skal han naturligvis ammes, det er et reelt behov og en naturlig god måde at falde til ro på, slappe af på, koble fra på. Når man vil adskille amning og søvn, så gøres det ved at flytte barnet fra favn og ned hvor det skal sove på det rette tidspunkt. Det vil sige der, hvor han ikke er spilvågen, men heller ikke dybt sovende. Altså der hvor han lige misser med øjnene og registrerer hvor han bliver lagt og så er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen, ofte med lidt vuggen, beroligende hænder osv.
Det er her ofte uhensigtsmæssigt at amme i stuen og derefter gå til soveværelset. Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Og det er derfor helt naturligt at han protesterer og græder ulykkeligt, når du vil putte ham. Han vil ikke ligge i sengen og han bliver naturligt ked af det, for det betyder adskillelse fra dig og forbindes med noget ikke rart.
Så du skal amme ham, men prøve at putte ham fra din favn før han falder helt i søvn og de aftener, hvor han bare er vågen og vil lege, her skal han slet ikke puttes endnu. Her er han ikke parat og I får ikke noget ud af at forsøge. Så må I vente til han viser tegn på at være træt nok til at skulle sove...
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen giver lidt at arbejde videre med, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske