Svar: Hvornår slut med natgrød
5. februar 2012
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Din datter må meget gerne få et godnatmåltid, som en del af sit putteritual, så længe hun trives med det og sover godt. Der er masser af børn, der også i børnehavealderen vil have glæde af noget at spise, inden de kommer i seng og det er helt okay.
Med den alder hun har, fungerer det sandsynligvis godt med en grød. Hun kan også få en banan og en kop mælk eller hun kan få en havregrynsbolle eller hvad du nu har og hvad overskuddet er til.
De fleste voksne spiser også et eller andet i løbet af aftenen. Vi spiser aftensmad og derefter spiser vi imens vi arbejder eller når vi sidder foran fjernsynet - og børn må på samme måde gerne tilbydes lidt ekstra mad inden de skal sove. Og faktisk betyder det ofte at de sover ekstra godt :) Det der er vigtigt er, at godnatmåltidet gives som en del af putteritualet og at det er et trygt og rart måltid. Det skal ikke bruges som trussel "hvis du ikke spiser din aftensmad, får du ikke godnatgrød" og det skal heller ikke gives i stedet for aftensmaden "vil du hellere have grød?". Det skal gives adskilt fra aftensmaden og som del af putningen og sikre at barnet går mæt og glad til ro :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske