Svar: Dalende interesse for bryst, glad for skemad
4. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt at i takt med at mængden af skemad øges, så vil behovet for brystet nedsættes. Det betyder ikke at du ikke skal amme, for størstedelen af din drengs indtag af væske får han stadig via amning, men det vil være helt naturligt at antallet af amninger sættes stille og roligt ned.
Det er dog samtidig vigtigt at sikre sig, at det ikke sker alt for hurtigt og at skemaden ikke fylder så meget, at det fjerner pladsen og lysten til brystet. Det er således vigtigt at du ikke giver for store mængder skemad, men holder mængden af grød og mos nede, så din dreng stadig vil have lyst til brystet. Det betyder at det er bedre at han spiser f.eks. ¾ dl grød eller mos, drikke vand af kop og ammes inden han skal sove, end at han spiser 1-1½ dl. skemad og så ikke vil tage brystet.
Det vil også være en god idé at give bryst om eftermiddagen, da han naturligt søger dig der og så give ham grøntsagsmos om aftenen nogenlunde samtidig med at I andre spiser. Det vil være rigtig godt fordi I naturligt jo skal igang med at spise sammen :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, max ¾ dl og evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en powernap
Aften 18.30: Grøntsagsmos, max ¾ dl, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 20.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Midt nat 03: Evt amning, de fleste børn vil begynde at kunne undvære denne i 6 måneders alderen.
Det er som du kan se vigtigt at mængden af skemad holdes nede og jeg har lidt på fornemmelsen at din dreng nok får for store portioner og derfor drikker han ikke nok mælk hos dig i dagtimerne. Men han søger stadig at få sit væskebehov dækket og derfor ammer du rigtig meget aften og nat og det skal ændres, så han begynder at kunne sove længere tid om natten uden at få mælk ...
Og ja - det er naturligvis en rigtig god idé at købe "Helens bog om børn og mad" i den kan du læse om hvordan man gradvist går fra de første smagsprøver og til familiemaden og hvordan dagene kan skrues sammen, så der både er plads til skemad og til mælk / væske :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske