Brev:
Dalende interesse for bryst, glad for skemad
4. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Dalende interesse for bryst, glad for skemad
Hej Helen
Jeg er nyt medlem på din side, men har ofte nydt godt af dine gode råd.
Jeg håber derfor, at du kan hjælpe mig med nedenstående :)
Vi har en skøn knægt på snart 6 mdr (14.02.12). Han er en stor dreng på 72 cm og ca. 9 kg, og han trives godt og er meget aktiv og glad.
Han begyndte at få grød da han var omkring 4,5 mdr, da han ikke sov så godt om natten - det hjalp. Han får 1 dl grød med frugttopping til middag. Her da han var 5 mdr. og en uge (ca) begyndte han at sove dårligt igen om natten, så vi introducerede 2. måltid om eftermiddagen, det hjalp med det samme på søvnen om natten. Her får han også 1 dl grød med grøntsagsmos. Han får vand af kop efter begge måltider og er god til at drikke. Og han er HELT tosset med både grød og vand.
Nu synes jeg dog at hans interesse for mit bryst begynder at dale gevaldigt. Hidtil har han fået grød når han er vågnet efter formiddags- og middagsluren og så bryst inden han skulle sove.
Sådan her har hans skema set ud; (ca tider)
08: Vågnet og stået op
09.30: Ammes
09.45-10: Sove formiddagslur (1,5 time)
11.30-12: Grød med frugtmos + vand af kop
13.30: Ammes
14: Sove middagslur (2 timer)
16.15: Grød med grøntsagsmos
18-18.30: Powernap (1/2 time)
19: Ammes
20.30-21.30: Puttes til natten
22: Ammes
24: Ammes
03-04: Ammes
06-06.30: Ammes
Egentlig en ret fin rytme, med tiden tænker jeg, at han springer 03-04 luren over (og powernappen, så han kan komme lidt tidligere i seng). Han vil altid have mad kl 22 og oftest tager jeg ham op og spiser ham af kl 24 igen, så vi kan sove (ellers vågner han kl 01 og vil have mad).
De sidste 3-4 dage har han dog ikke været så glad for brystet i løbet af dagen.
Jeg har svært ved at få ham til at spise kl 09.30 (men det lykkedes efter nogle rygvrid og en del brokken og kun hvis jeg går ind i soveværelset). Kl 13.30 vil han slet ikke og han komme bare ud og sove. I mellemtiden er han nok blevet bedre til vand af kop. Jeg er dog urolig for, om han får nok væske. Han skal jo helst have 750-1000ml? Kl 19 og de efterfølgende måltider spiser han fint bryst igen, så måske er han bare mæt i løbet af dagen?
Jeg overvejer, om vi skal gøre sådan, at han får bryst kl 16 når han står op (der er han jo sulten) og så skemad kl 19 istedet? Her når han fylder 6 mdr, regner med, at jeg både giver han lidt grød og ammer ham lidt om morgenen inden formiddagsluren, hvad siger du til det? Jeg ved ikke, om jeg skal begynde at give ham flaske for at kunne holde bedre øje med hans væskeindtag?
Måske er det bare helt naturligt, at han er mere interesseret i skemad i forhold til hans alder? Han bliver jo trods alt stadig ammet ca. 7 gange i døgnet. Jeg synes bare, at perioden om dagen er lang uden mælk (9,5 timer).
Du må meget gerne komme med et døgnskema, hvis det vi har gang i er helt ved siden af - og også gerne noget der kan hjælpe mig med at forholde mig til mængden af mælk og skemad kontra alder.
Håber du kan hjælpe mig :)
De bedste hilsner fra Camilla
Ps. Jeg tror, jeg køber din nye bog om mad og børn ;)