Brev:
Lang vågentid om natten
2. februar 2012
Alder:
14 mdr.
Lang vågentid om natten
Kære Helen
Tak for din gode brevkasse.
Jeg skriver til dig fordi vi har lidt udfordringer med vores tvillingepiger og deres søvn. Efter en turbulent tid med vuggestuestart, sygdom, begynde at gå og kindtænder er deres søvn nu mere sammenhængende. - og dog.
Nu vågner de ofte omkring kl 1 om natten og er svære at hjælpe til at sove videre. Ofte er den ene eller begge vågne i flere timer af gangen som regel 1,5 - 2,5 timer midt om natten. Uhensigtsmæssigt for alle parter.
Deres rytme:
vågner mlm 5.45-6.30
morgenmad 730
vuggestue
formiddagsmad kl.9
frokost 11
puttes til lur ca. 1145 (sover som regel mellem 1t20min og 2 timer)
14 eftermiddagssnack brød/frugt
1630 lille snack hjemme
1730 aftensmad
1850 godnatgrød
1930 lille flaske (maks 90 ml) og puttes og falder relativt nemt i søvn.
De sover så fint med få eller ingen opvågninger indtil kl 00.30/01.00 hvor natballet starter.
Har du en forklaring herpå? Og allerhelst nogle gode råd til hvordan vi dels undgår natballet men også får dem til at sove videre hurtigt. Vi prøver med sang, vand, mælk, sove i vores seng, tv, puttedyr, blid snak. Men det er som om de er spilvågne eller i hvert fald ikke kan overgive sig helt til søvnen når først de er vågne. Nogen nætter virker de trætte, men kan ikke sove videre.
Glæder mig til at høre fra dig.
Bedste hilsner
den søvninge:-)