Svar: Søvnskift
2. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at din dreng er begyndt at ville tage sin flaske igen og at han også spiser fint stadigvæk :)
Når din dreng vågner med gråd,så er det sandsynligvis fordi han vågner direkte fra den dybe søvn. Sådan gør børn nogle gange og det er der desværre ikke så meget at gøre ved, det er noget de vokser fra :)
Det bedste du kan gøre er at forsøge at lulle ham videre i søvnen igen, prøve at stå i nærheden og være parat, der hvor du ved at han plejer at vågne, så du kan reagere inden han vågner og dermed nå at vippe vognen lidt, berolige ham med dine hænder osv. kort før opvågningen er der. Og hvis dette ikke hjælper og han bare vågner og tydeligt ikke vil videre i søvnen, ja så er du nødt til at tage ham op.
Han må godt med den alder han har, nøjes med at sove en formiddagslur på 45 minutter og faktisk tænker jeg at det nok er den løsning du lige nu skal vælge. Lad ham komme op om formiddagen, leg med ham, tumle med ham osv. Så du aktiverer ham rigtig godt både fysisk og mentalt, så han naturligt føler sig brugt og mere parat til at sove, når han så puttes til sin middagslur. Sørg for at han får sine måltider og spiser godt og giv ham så flaske inden han puttes til sin middagslur.
Det er så her vigtigt at du hjælper ham med at tage så lang en middagslur som muligt, her må han meget gerne sove 1 ½-2 timer - og du kan vælge at trille ham en lang tur i barnevognen for at holde ham sovende eller du kan vælge en gang imellem at lægge dig med ham, hvis du erfaringsmæssigt ved at han godt kan sove, når han putter tæt med dig. Det vil være helt okay at du gør dette, netop for at sikre ham en længere og mere sammenhængende søvn, så han får en god lang lur midt på dagen.
Nogle gange kan det hjælpe at give ham et bad, når han vågner af sin formiddagslur, herefter kan han blive frotteret godt med håndklædet, få lidt creme på kroppen osv. og han skal så have frokost, spise godt have sin mælk og derefter sove sin lur. Et bad inden kan være en måde at få ham til at sove længere og bedre på og nogle gange kan det være en idé at lægge badet inden middagsluren i stedet for om aftenen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske